— Anna Mäkelä

Itsenäisyyttä ei voi syödä

Opetusministeriön selvitys lupaa yliopistoille suurempaa itsenäisyyttä, kuuluu yliopiston tämän viikon ilosanoma. Tärkeimmät päätökset tehdään yhä poliittisesti, esimerkiksi uusien koulutusalojen perustaminen ja vuosittaiset tutkintotavoitteet, mutta muuten yliopistot vapautuisivat valtion tiliviraston asemasta. Itsenäisyys on hieno juttu, etenkin kun tutkimus luovana toimintana vaatii vapautta kukoistaakseen. Toivottavasti selvitysmiehet ja – naiset muistavat kuitenkin myös sen, että itsenäisyys ilman rahaa ei tuota riippumattomuutta. Yliopistojen asema ei kohene, elleivät poliitikot ole valmiita panostamaan meihin. Yliopistoissa on edelleen valtava määrä opiskelijoita pientä opettajakuntaa kohden, ja palkat ovat siivoojatasoa (paitsi että yliopistolla siivoojat saavat samansuuruista palkkaa kuin jotkut tutkijat, joilla on vuosien opintolainat). Tarvitaan myös rahaa - itsenäisyyttä kun ei voi syödä.