— Anna Mäkelä

Sunnuntaipuhteita

Ihanaa, vapaapäivä. Vaikka vaaleihin on enää kahdeksan viikkoa ja kampanjointi kiihtyy, olen yrittänyt vielä pitää sunnuntait vapaana työstä ja politiikasta ja keskittyä perheeseen. Tänä aamuna pitää kuitenkin vielä viimeistellä lehdistötiedote pääkaupunkiseudun vihreiden valtuutettujen eilisestä kokouksesta yhteistyönä muiden kaupunkien valtuustoryhmien puheenjohtajien kanssa. Vanhasen hallituksen joukkoliikennepolitiikka, tai sen puute, oli yleisen taivastelun kohde. Ilmastonmuutosta halutaan kyllä kovasti vastustaa, mutta ainoana ratkaisuna tarjotaan ydinvoimaa. Yksityisautoilu on lisääntynyt. Eikä toisaalta mikään ihme. Ostin tällä viikolla kahden kuukauden seutulipun. Se maksoi 165 euroa, siis tuhat markkaa. Se on iso raha. Minulle joukkoliikenne on ideologinen valinta. Sitä valintaa on myös helppo toteuttaa, kun kotiovelta on kymmenen minuutin kävelymatka juna-asemalle ja siitä 18 minuuttia Helsingin keskustaan. Monille joukkoliikenteen käyttö on paljon hankalampaa. Jos se on vielä kallista, ekologisen valinnan tekeminen arjessa osoittautuu liian työlääksi. Siksi todella tarvitaankin valtion rahaa Ruuhka-Suomen joukkoliikenteen kehittämiseksi, kuten kannanotossamme vaadimme.