— Anna Mäkelä

Tutkijakoululaiset vs apurahatutkijat

Nimimerkki "FL, jatko-opiskelija" oli kommentoinut Helsingin Sanomissa esittämääni vaatimusta tutkijoiden palkan korottamiseen seuraavasti: "Tutkijakoululainen on kuitenkin jatko-opiskelijain eliittiä. Palkan ohella tarjolla on myös muut työsuhde-edut toisin kuin Suomen kulttuurirahaston apurahalla väitöskirjaa tekevillä. Todennäköisesti tutkimustyötä ohjataan ja tuntiopetuskeikkoja tarjotaan..." Tämä on tietysti totta. Kun 1700euron kuukausipalkalla pääsee eliittiin, on olemassa todellinen paarialuokka eli apurahatutkijat. Heidän asemansa on ala-arvoinen. Kuten kotisivuillanikin kirjoitan apurahatutkijoiden asemasta(http://www.annamakela.fi/mita_mielta.html), olen sitä mieltä, että koko nykyinen apurahajärjestelmä pitäisi lakkauttaa. Sen sijaan pitäisi jakaa monivuotisia apurahoja, joiden saaja voisi maksaa itselleen eläkevakuutusta, kirja- ja matkamääräavustuksia ja palkkaa, joka vastaa koulutusta. Nykyjärjestelmä makrotasolla rapauttaa tutkijaprofession arvoa ja saa jo valmiiksi huonosti kohdellun ammattikunnan vain kyräilemään toisiaan ja kääntymään jopa toisiaan vastaan. Mikrotasolla apurahan varassa kitkuttelu on epävarmaa ja todella köyhää.