— Anna Mäkelä

Politiikkaa nallekuoseissa

Olin eilen Kestovaippayhdistyksen tapaamisessa. Noin kymmenen äitiä ja lasta vaihtoi kokemuksiaan vaipoista ja erityisesti ympäristön (usein ennakkoluuloisesta) suhtautumisestaan niihin. Paikalla oli myös tuote-esittely ensikertalaisille. Yhdistys toimii pienillä rahoilla ja vapaaehtoisvoimin. Monilapsisten perheiden äidit omistavat siis vähäistä vapaa-aikaansa saadakseen yhä useamman käyttämään kestovaippoja. Kaikilla ei ehkä ole tehtävään ideologista lähtökohtaa, mutta kestovaipat ovat asenteesta huolimatta käytännön ympäristöteko. Ja työ on selvästi myös tuottanut tulosta, koska joitain kestovaippamalleja saa nykyään jopa supermarketeista. Itse rajoitan valistustyöni vaippaämpärin demonstratiiviseen raahaamiseen päiväkotiin ja takaisin. Kukaan päiväkotilasten vanhemmista ei ole ikinä kysynyt minulta, miksi kannan ämpäriä. Joko he eivät ole kiireessään kiinnittäneet huomiota, arvaavat tai ihmettelevät ja pitävät minua hulluna. Veikkaan ensimmäistä vaihtoehtoa.