— Anna Mäkelä

Pyhittääkö tarkoitus keinot?

..eli saavatko vihreät käyttää yksityisautoa vaalityössä? Sain eilen tulikivenkatkuisen sähköpostiviestin kansalaiselta, joka oli saanut esitteeni postilaatikkoonsa autokyydillä. Esitteen oli jakanut toinen uusmaalainen vihreä, jonka kanssa teemme yhteistyötä. Kollega oli ollut seudulla (=Hyvinkää tai Nurmijärvi) liikkeellä muutenkin perheensä kanssa, omalla autolla. Kansalainen oli närkästynyt siitä, että me vihreät edistämme ilmastonmuutosta jakamalla vaalimainoksiamme autolla. Erityisen tekopyhää se oli hänen mielestään minulta, koska vaadin esitteessäni lisää joukkoliikennettä. Niin. Miten uskottavaa poliitikon on ajaa ympäristöasioita käsittelevään kokoukseen yksityisautolla? Pyhittääkö tarkoitus keinot? Oma vaalikampanjani tehdään pienellä rahalla ja työn ohessa. Myös kampanjan aikana olen 1- ja 2-vuotiaiden tyttärieni äiti. Jos haluan tosissani pyrkiä eduskuntaan, minun on pakko joustaa periaatteessani käyttää julkista liikennettä aina kun se on mahdollista. Juuri siksi, että joukkoliikenneyhteydet ovat maakunnassamme niin harvalukuisia, en voi olla yksin niiden varassa. Jos olisin eilen lähtenyt kampanjoimaan Järvenpäähän junalla, en olisi ehtinyt hoitaa lasten aamutoimia yhtään enkä päässyt ulkoilemaan heidän kanssaan iltapäivällä. Pidin valintaa perusteltuna myös siksi, että meitä oli paikalla Järvenpäässä kolme ihmistä. Samasta syystä yhteistyöni mainosjakelussa toisen ehdokkaan kanssa on järkevää - nyt yksityisauton käyttöä vaativilla alueilla saastuttaa vain yksi ajopeli, ei kaksi peräkkäin. Voi myös kysyä, mitä tällaisten vaatimusten asettamisesta seuraa, koska ne asetetaan vain vihreille. Vihreillä on muita puolueita pienemmät vaalibudjetit, koska esimerkiksi teollisuusyritykset eivät halua tukea meitä. Puuttuvan rahan me korvaamme omilla säästöillämme ja kampanjatiimin talkootyöllä. Jos meidän lisäksi pitää myös neljän viikon vaalikampanjan aikana esimerkiksi pidättäytyä yksityisautoilusta Uudenmaan vaalipiirin alueella, mahdollisuudet saada yhtään vihreää kansanedustajaa tästä vaalipiiristä heikkenevät oleellisesti. Silloin kukaan ei ole vaatimassa meille lisää valtion rahaa joukkoliikenteeseen. Joten kyllä, yksityisautoilu on ympäristön kannalta huono asia, koska se kiihdyttää ilmastonmuutosta ja kuluttaa turhaa energiaa. Ja kyllä, joskus täytyy joustaa periaatteista pienissä asioissa.