— Anna Mäkelä

YLEn hyvä kone

Huomaa, että YLEn kone on avattu ja aktiivisesti käytössä - yhteydenottoja on tullut huomattavasti aikaisempaa enemmän. Koneen käytettävyys on MTV3:n ja Talouselämän konetta huomattavasti parempi, koska siinä voi selkeästi tehdä rastin ruutuun. Talouselämän koneesta sain itsenikin vasta sijalle 10. :) Äänestäjää YLEn viisiportainen vastauksen painoarvon säätely tuskin palvelee erityisen hyvin; useimmat eivät koe kysymysten painottamista mielekkäänä ennen kuin ovat nähneet kaikki kysymykset. Hesarin kolmiportainen on varmaan parempi. Mutta yksi hienous YLEn koneessa on: kysymys perheväkivaltarikosten sovittelusta. Seurasin itse sovittelun tutkimus- ja kehittämisprojektia aktiivisesti Naisasialiitto Unionin hallituksessa. Projektin loppuraportin perusteella sovittelua ei todellakaan pitäisi harjoittaa. Sovittelu on ideologista. Sen taustalla on ajatus rikoksen uhrin ja tekijän tasavertaisuudesta ja anteeksisaamisesta. Parisuhdeväkivallassa ei kuitenkaan ole kysymys riidasta tai parisuhdekriisistä, eivätkä uhri ja tekijä ole tasavertaisia. Tapaukset joissa läimäistään tai tönäistään kerran ja muuta väkivaltaa ei koskaan tapahdu, ovat hyvin harvinaisia. Väkivalta usein kärjistyy ja voimistuu, ja uhri elää sen pelossa. Parisuhdeväkivaltatapauksissa osapuolet eivät todellakaan tule sovittelutilanteeseen tasavertaisina. Sovittelijatkin ovat yleensä vain lyhyen koulutuksen saaneita maallikkoja, joiden asiantuntemus ei riitä parisuhdeväkivaltaan.