— Anna Mäkelä

Algoritmit avoimiksi!

Vaalikampanjan tuoksinassa perjantain Tietoviikko tuli luettua vasta eilen illalla. Lehden kiinnostavin juttu oli otsikoitu: "Vaalikone valehtelee." Jutussa neljä toimittajaa oli tehnyt neljä isointa vaalikonetta (Hesari, YLE, MTV3, Talentum). Tulokset olivat menneet täysin ristiin. Koehenkilö C oli esim. saanut Hesarista 1. tulleen ehdokkaan muissa koneissa sijalle 142., 228. ja 128. Jutussa todettiin, että ehdokkaan ja käyttäjän mielipiteiden vastaavuuden laskemiseen käytetty algoritmi vaihtelee koneittain huomattavasti. Lopputuloksena on, että vaalikoneisiin ei siis tosiaan voi luottaa. Saman olen huomannut itsekin. Erityisen hankala on Talouselämän ja MTV3:n koneen portaaton käyttöliittymä - Talouselämän koneesta sain itseni vasta sijallle 10! Kuten Tivin jutussa todetaankin, demokratian kannalta vaalikoneet ovat kuitenkin plussaa. Ne pitävät julkkisehdokkaat ja meidät tavalliset kansalaisehdokkaat samalla viivalla. Niistä saa myös lisätietoa ja perusteluja ehdokkaan mielipiteistä. Olen silti sitä mieltä, että koneen matemaattinen logiikka pitäisi kertoa - algoritmit avoimiksi!