— Anna Mäkelä

Vaippoja ja riepuja

Pidin aamupäivän vapaata kampanjoinnista ja kävin Kirkkonummella Mannerheimin Lastensuojeluliiton perhekahvilassa pitämässä kestovaippaesittelyn. Minua oli ennakkoon varoitettu, että joskus vastaanotto on perhekahviloissa ollut nuiva: paikalle tulleet kotivanhemmat (äidit) ovat halunneet vain jutella keskenään tai ovat suhtautuneet jopa vihamielisesti koko kestovaippailuun. Mutta tänään tapaamani naiset olivat kyllä kaikkea muuta kuin nuivia ja vihamielisiä. He kuuntelivat kiinnostuneina ja ystävällisinä selostustani lisäimuista, all-in-oneista ja hahtuvavillahousuista ja tekivät jopa muistiinpanoja. Esittelyosuuden jälkeen juttelimme synnyttämisestä, bikinirajojen vahauksesta ja alusvaatteista. (Erityisesti keskustelimme siitä, että vanhan kansan opin mukaan pitäisi aina olla kauniit ja ehjät alusvaatteet, koska milloin vain voi joutua onnettomuuteen ja ensiapupoliklinikalle. Ja silloin olisi noloa, jos auttajille paljastuisi virttyneet ja harmaantuneet rievut. Joku kertoi ystävänsä työskentelevän jonkun sairaalan päivystyksessä ja panostavan oikeastikin aluspukeutumiseen juuri tästä syystä.) Tuli ihan ikävä äitiyslomia: kun saisi vain olla omien lasten ja kivojen naisten kanssa päivät pitkät.