— Anne Bland

Mr. Snowden, welcome to Finland!

Edward Snowden has broken his week long silence at the Moscow airport and has requested political asylum from several different countries, including Finland. Poland has already refused him, and Finland, as well as most of the other countries, would require him to make his application on its soil.

Today on Tuesday Snowden is due to meet the Russian President Vladimir Putin to have further talks. According to the BBC, Kreml has made so far clear that Snowden could have asylum in Russia providing he stops damaging Russia’s partners. Such a condition would hit democracy, impartiality, openness and transparency on the face. As a whistleblower who has acted upon his values and principles and sacrificed everything he has, Snowden has gained a strong reputation as a freedom fighter for ordinary citizens. Bowing to Mr. Putin on this matter would just be wrong.

Mr. Snowden, Finland has the closest border with Russia and we, the Finnish Greens, welcome you here. The Finnish Green Party leader, Minister Ville Niinistö in his response to the Young Greens’ demands for granting the asylum, deemed it possible. He also stated that the way in which this situation will be globally treated will set the presedence for future debates and practices of data protection and freedom of speech.

Furthermore, both German and French Greens support that you should be granted asulym within the EU – after all, you have done a great service to the European Union, thank you.

The Writer is the Deputy Chair and the Chair of the International Committee of the Finnish Green League

Tervetuloa Suomeen, Edward Snowden!

Edward Snowden on rikkonut pitkän hiljaisen viikkonsa Moskovan lentokentällä ja pyytänyt poliittista turvapaikkaa lukuisista maista, myös Suomesta. Puola on vastannut hänelle jo kieltävästi ja monen maan lainsäädännöt, Suomen niiden joukossa, vaativat, että hakemus tehdään maan rajojen sisällä.

Tänään tiistaina Snowdenin on tarkoitus tavata Venäjän presidentti Vladimir Putin lisäkeskusteluja varten. Kreml on tehnyt selväksi, että Snowden voi saada turvapaikan Venäjältä, jos hän lopettaa Venäjän liittolaisten vahingoittamisen tietovuodoillaan. Tälläinen ehto on isku vasten demokratian, puolueettomuuden ja läpinäkyvyyden kasvoja. Toimiessaan tietovuotajana omien arvojensa ja periaatteidensa mukaan sekä kaikkensa uhraten Snowden on saanut vahvan maineen tavallisten kansalaisten oikeuksia puolustavana vapaustaistelijana. Putinille kumartaminen tässä asiassa olisi väärin.

Herra Snowden, Suomi on aivan Venäjän naapurissa ja me Vihreät toivotamme teidät lämpimästi tervetulleeksi. Vihreiden puheenjohtaja Ville Niinistö piti vastauksessa Vihreiden nuorten ja opiskelijoiden kannanottoon mahdollisena sitä, että Snowdenille myönnettäisiin Suomesta turvapaikka. Hän myös näki, että tämä ennakkotapaus vaikuttaa laajasti kansainvälisiin keskusteluihin tietosuojasta ja sananvapaudesta.

Myös Saksan ja Ranskan Vihreät ovat tukeneet sitä, että jokin EU-maa myöntäisi teille turvapaikan. Olettehan tehnyt ison palveluksen Euroopan unionille, mistä olemme kiitollisia.