— Anne Bland

Esperanza – kohti parempaa Eurooppaa

Sain kesällä kutsun mennä puhumaan Unkarin ja Espanjan vihreiden kesäyliopistoihin ”uudesta taloudesta”. Opin samalla erilaisista ja usein vaikeista toimintaympäristöistä, joissa Vihreät toimivat ja nostan heille hattua.

Unkarin kesäyliopistossa puhuttiin mm. Euroopan ruoantuotannosta, joka on pahassa jamassa. Entisen itäblokin maissa kansa näkee nälkää suurten agrobisnesten monokulttuuripeltojen vallatessa tilaa ja espanjalaisilla on varaa vain luontoa ja tuottajia tuhoavaan Monsanton monopoliruokaan.

Hevosenlihaskandaali oli vasta alkusoittoa ruoan likaisissa rahapeleissä. Mafian ulotettua lonkeronsa elintarviketeollisuuteen parmankinkkukaan ei ole vapaasti kirmaavien mustien lähisikojen vuosia riippunutta lihaa, vaan kiinalaista tehdaspossua.

Ranska on minusta aina ollut lähiruoan luvattu maa, jossa tuottajat ja kuluttajat puolustavat yhdessä hyvää ruokaa. Nyt tilanne on kuitenkin karmiva: 30 maatilaa menee konkurssiin ja yksi tuottaja tekee itsemurhan - joka päivä. EU tarvitsee kipeästi vihreiden kestävää ja puhdasta globaalia maatalouspolitiikkaa, joka kunnioittaa ihmistä ja luontoa.

Espanjan kesäyliopiston pääaiheena oli talous. Kriisien riivaamassa EU:ssa markkinatalous näyttelee suurta roolia ja on hyvä kysyä, mikä sen yhteys näiden kriisien syntymiseen on ollut. Pääoman, ihmisten ja tavaroiden vapaa liikkuvuus toteutuu kyllä, mutta voitontavoittelun alttarille on uhrattu niin paljon: monimuotoinen luontomme ja työntekijöiden duunit ja terveys, joskus jopa elämä.

Mikäli aidosti haluamme ratkaista nämä Eurooppaa riivaavat kriisit, on raha pistettävä tekemään töitä myös sosiaalisten ja ekologisten tavoitteiden saavuttamiseksi sen sijaan, että hyväksymme veroparatiisit ja muutaman prosentin väestönosan rikastuttamisen.

Espanjan korruptio- ja työllisyystilanteesta huolimatta Murcian kesäyliopistossa nousi yksi sana yli muiden: esperanza – toivo. Rakkaus planeettaan ja sen asukkeihin sekä solidaarisuus myös tulevia sukupolvia kohtaan ovat voimavaroja, joiden avulla vaikeistakin konteksteista vihreät jaksavat ponnistaa kohti parempaa yhteistä tulevaisuutta. Sen luomiseen tarvitaan Euroopan koko vihreä perhe ja erityisesti kansalaisten vahva luottamus.

EU luotiin toisen maailmansodan jälkeen turvaamaan rauhaa. Siinä se on onnistunut loistavasti; istuvathan myös serbit ja kroaatit samassa pöydässä. EU:ssa on kyse loppujen lopuksi yksinkertaisista asioista: ruoasta, rahasta, rakkaudesta ja rauhasta. Kaikissa niissä on parantamisen varaa. Siksi tarvitsemme enemmän, ei vähemmän EU:ta.

Kirjoitus on julkaistu Vihreän Langan kolumnina 20.9.2013