— Anne Bland

Kärkiehdokkaiden avoin esivaali vie Vihreiden arvot käytännön toimintaan

Yksi syy, miksi Vihreät on minun puolueeni, on käytännön toiminta. Poliitikot puhuvat kaikissa puolueissa mielellään, mutta usein sanat jäävät muuttumatta teoiksi.

Siksi olenkin iloinen, että Euroopan Vihreät päätti jo toistamiseen näyttää käytännössä, miten arvomme toteutuvat omassa toiminnassamme.

Ensimmäinen kerta oli jo 2004 eurovaaleissa, jolloin vihreät ainoana poliittisena perheenä toteutti maiden rajat ylittävän, yhteisen kattokampanjan – muut puolueet ovat sittemmin enemmän tai vähemmän menestyksekkäästi seuranneet perässä.

Toinen historiallinen käytännön esimerkki tapahtui eilen: vihreiden Euroopan laajuisen eurovaalikampanjan kärkiehdokkaat valittiin avoimilla esivaaleilla. Kabinettisuhmuroinnit ja muutaman ihmisen päätösvalta ei kuulu vihreään toimintaan muutenkaan, mutta nyt läpinäkyvyyden ja demokratian arvot nostettiin uusiin käytännön sfääreihin.

Kaikki 16-vuotiaat eurooppalaiset saivat äänestää – myös puolueeseen kuulumattomat ja muiden puolueiden jäsenet – ja tasa-arvon mukaan valituksi tulivat kaksi eniten saanutta, nainen ja mies. Tämä parivaljakko on saksalainen nuorten ehdokas MEP Ska Keller (32) ja MEP José Bové (61), joka on tunnettu ranskalainen maanviljelijä ja ruoka-aktivisti.

Erityisen hienoa on, että toinen ehdokkaista on nainen. Eurooppalaisten puolueiden kärkiehdokkaiden joukossa Ska Keller on toistaiseksi ainoa ja muita ehdokkaita reilusti nuorempi. Toivottavasti sukupuolten ja -polvien tasa-arvo alkaisi näkyä myös unionin johtopaikoilla!

Jo kärkiehdokkaiden profiilien myötä vihreiden kampanjassa tulevat korostumaan nuoret ja ruoka. Eurooppa on vaarassa kadottaa jo useamman nuoren sukupolven ja EU:ssa tehdään pankkien ehdoilla päätöksiä aivan kuin tulevia sukupolvia ei olisikaan. Maapallo tarvitsee kipeästi EU:n yhteistä ilmasto- ja ympäristöpolitiikkaa ja nuoret työpaikkoja.

Globaali maatalous keskittyy yhä harvempien ylikansallisten yhtiöiden käsiin. Monsanton kaltaiset jättifirmat orjuuttavat tuottajia ja pilaavat ihmisten elämän ja planeetan. Raha ratkaisee ja ruoka on pörssikeinottelun väline samaan aikaan, kun Euroopassa nähdään nälkää ja tilat menevät konkurssiin. Maataloustuet kaipaavat reilua remonttia ja lähiruoka ansaitun paikkansa Euroopan ruokapöydissä.

EU tarvitsee monella tapaa korjaussuunnitelmaa ja uuden yhteisen unelman. Vihreiden Euroopan laajuinen kampanja tulee esittämään äänestäjille selkeän vision ja tiekartan reilumpaan ja ekologisempaan tulevaisuuteen. Toukokuun 25. päivä näemme, saammeko eurooppalaisilta tuen näiden käytännön toteuttamiselle.