— Anne Bland

Kuluttajansuoja pätee Vihreitä äänestäessä

Euroopan Vihreiden yhteinen eurovaaliohjelma hyväksyttiin viikko sitten Brysselissä. Ohjelmaa on työstetty koko syksy ja talvi eri maissa. Myöhään perjantai-iltana hioimme 60 ihmisen voimalla viimeisiä yksityiskohtia yhdssä vielä seitsemän tuntia. Lopputulos on ohjelma, jonka takana kaikki Euroopan vihreät voivat seistä.

Juuri tämä on vihreiden vahvuus. Vihreät on Euroopan ainoa yhtenäinen puolue. Vaikka tulemme hyvin erilaisista maista, erilaisista poliittisista tilanteista, meillä on samat arvot ja samat tavoitteet. Siksi meidän on helppoa olla samaa mieltä asioista. Ja siksi vihreät ovat olleet parlamentissa vahva vaikuttava ryhmä. Viime kauden kovien näyttöjen joukossa ovat esimerkiksi katto pankkiirien jättibonuksille, kaatunut ACTA, kestävä kalastuspolitiikka ja lukuisia muita.

Tulevalla kaudella meillä on edessä vieläkin tärkeämpi tehtävä. EU on luisunut epädemokraattiseen suuntaan. Ihmisten ja planeetan pelastamisen sijaan se on keskittynyt pankkien pelastamiseen. Nuorisotyöttömyys hipoo lukuja, joita ei voi hyväksyä. EU on kriisissä. Tarvitaan vihreitä ratkaisuja.

Vihreät haluavat puolustaa Eurooppaa. Vihreät haluavat uudistaa sen. Me emme sano "exit", vaan "fix it". Me haluamme korjata Euroopan ja pitää huolta siitä, että sen arvokkaat saavutukset puhtaan ympäristön ja rauhan takaajana eivät valu hukkaan. Me tarvitsemme uutta työtä ja yhteistä kunnianhimoista ilmastopolitiikkaa.

Nyt meidän on aika käydä kampanjaan täällä kotimaassa. Myös täällä meidän taustamme ovat erilaiset, me olemme moninainen, moniääninen liike ja meitä on mukana monenlaisia persoonia ja tyyppejä. Meillä on kuitenkin yhteiset arvot ja tavoitteet, joiden takana me haluamme yhdessä seistä. Me olemme erilaisia, ja siksi vahvoja. Kuluttajansuoja pätee Vihreitä äänestäessä: tietää, mitä saa.

Näiden ajatusten siivin toivon meidän kaikkien lähtevän kohti eurovaalikenttiä. Meidän pitää voittaa nämä vaalit: Eurooppa tarvitsee vihreitä ratkaisuja.