— Anni Sinnemäki

Miksi lapset jäivät ilman kakkua?

Anni Sinnemäki blogikuvaTiistaina Väestöliitto nosti esiin Vihreille hyvin tärkeän asian. Talous on kasvanut, ja samaan aikaan köyhien lapsiperheiden määrä on kasvanut. Tämä ilmaistiin iskevänä sloganina: Kakku on kasvanut, mutta perheille on riittänyt vain ohuita siivuja.

- Lapset eivät voi jäädä odottamaan suhdanteita niin, että joskus tulevaisuudessa heidän vanhemmillaan on tarpeeksi työtä ja tuloja. Lapsuus tapahtuu nyt! toimitusjohtaja Helena Hiila totesi järjestön perhepoliittisen ohjelman julkistamisessa.

Väestöliitto ehdottaa monien etuuksien korottamista. Tässä Vihreät ovat samoilla linjoilla. Esimerkiksi pienintä äitiys-, isyys- ja vanhempainrahaa pitää korottaa tuntuvasti.

Yhden vanhemman perheet tarvitsevat lisäksi erityistä tukea, Vihreät ovat esittäneet elatustuen korottamista, Väestöliitto puolestaan puuttuisi lapsilisän yksinhuoltajakorotukseen.

Lapsiperheiden köyhyyttä selittää silti ennen muuta työllisyys. Mitä on tapahtunut, eikö työmarkkinoilla ole enää tilaa pienten lasten vanhemmille tai yksinhuoltajille?

Työn ja perheen yhteensovittamiseksi Väestöliitto ehdottaa 1,5 vuoden vanhempainvapaata, josta kolmannes kuuluu isälle, kolmannes äidille ja kolmannes on perheen päätettävissä. Mahdollisuus hoitaa lasta kotona paranisi, ja kannustettaisiin isiä ottamaan vastuuta lapsista. Yhdessä vanhemmuuden kustannusten täysjaon kanssa uudistus parantaisi nuorten naisten asemaa työmarkkinoilla. Hyvä Väestöliitto!

Yhden vanhemman perheiden haasteet ovat moninaisemmat. Yksinhuoltajan päiväkirja –sivustolle kokoamani tarinat kertovat yhden vanhemman perheiden arjesta, myös työelämästä. Tuloloukut ovat arkea, palkan kasvu ei välttämättä näy tuloissa. Jos tarha menee kiinni viideltä, on vaikea mennä kuudeksi töihin. Tähän meidän, niin Vihreiden kuin Väestöliitonkin, täytyy vielä löytää ratkaisuja.