— Anni Sinnemäki

Energiaverot antavat valinnan mahdollisuuden

Kaikkina vuosina, joka kuukausi ja joka päivä ihmiset tekevät valintoja, jotka kasvattavat tai vähentävät heidän energiankulutustaan.

Suomalaisten kotitalouksien sähkönkulutus on kasvanut melko tasaisesti vuosikymmenien ajan. Vuodesta 1983 sähkönkulutuksemme on kaksinkertaistunut, ja vuodesta 2000 vuoteen 2005 kotitaloussähkön kulutus kasvoi yli kymmenen prosenttia.

Jos ilmastonmuutosta ja lajien laajamittaista sukupuuttoa halutaan torjua, energiankulutuksen kokonaisuudessaan täytyy kääntyä laskuun. Suomen osalta tämä tavoite on kirjattu hallitusohjelmaan. Tämä tarkoittaa sitä, että kaikilla yhteiskunnan sektoreilla energiaa täytyy säästää ja käyttää nykyistä tehokkaammin. Tämä koskee myös yksittäisiä kotitalouksia, joiden osuus Suomen sähkönkulutuksesta on tällä hetkellä yli kymmenen prosenttia.

Myös liikenteen päästöt ovat Suomessa kasvaneet tasaisesti. Kun autojen määrä ja ajettujen kilometrien määrä kasvavat, kasvavat myös päästöt, huolimatta siitä että uudemmat autot eivät yleensä ole aivan niin saastuttavia kuin vanhat.

Liikkumiseensa voi myös vaikuttaa. Suurin osa tehdyistä automatkoista on lyhyitä, ja yllättävän suuri osa niistä tehdään ruuhka-Suomessa, siellä missä myös joukkoliikenne on vaihtoehto.

Autoilun verotuksen pitäisi ohjata sekä ajamaan harkitusti että käyttämään mahdollisimman vähäpäästöisiä ajoneuvoja. Tällä hetkellä auton vuotuinen käyttömaksu ei määräydy päästötason mukaan ja erityinen käyttövoimavero ei ohjaa ihmisiä käyttämään tehokkaampia dieselautoja. Toisaalta tällä hetkellä dieselpolttoaine on niin edullista, että se ei ohjaa käyttämään autoa vähemmän. Uskon, että nämä molemmat ympäristöohjauksen ongelmat voidaan korjata tällä hallituskaudella.

Energian verotukseen ollaan tekemässä korotuksia, jotka koskevat bensaa, dieselpolttoainetta, sähköä, hiiltä ja kevyttä polttoöljyä. Sähkön hinta tulee myös joka tapauksessa nousemaan uuden päästökauppakauden alkamisen vuoksi.

Energiaverot ovat ohjauskeino, ne ovat veroja joita itse asiassa suositellaan välteltäväksi. Jokainen voi säästää omassa energiankulutuksessaan. Sähkön säästäminen kerrostaloasunnossa on helppoa – omasta asunnostani löytyi säästömahdollisuuksia 20 prosentin edestä, helppoja ja kokonaan ilmaisia niitäkin noin kymmenen prosentin verran.

Lisää säästövinkkejä löytyy täältä.

Energiaverotuksen kiristyminen tarjoaa ihmisille valinnan mahdollisuuden. Se, että kotitaloussähkön käyttö kasvoi yli kymmenen prosenttia 2000-luvun viiden ensimmäisen vuoden aikana tuskin toi meille yli kymmentä prosenttia parempaa elämää. Ehkä energian säästäminen ja vähemmän kuluttavien vaihtoehtojen valitseminen tuo.