— Anni Sinnemäki

Vapaa autoetu ja irtiotto Algeriasta

Suomi on viime vuosina sijoittunut häpeällisen huonosti kansainvälisellä listalla, jolla arvioidaan maiden pärjäämistä ilmastomuutoksen hillinnässä. Tänä vuonna nappasimme sijan 36 yhdessä Valko-Venäjän ja Algerian kanssa.

Kilpailuissa huonosti menestyvillä on yleensä kaksi vaihtoehtoa. Voi syyttää kisoja epäreiluiksi ja väittää, että on oikeasti paljon parempi. Voi myös parantaa omaa suoritusta ja pyrkiä seuraavalla kerralla paremmille sijoille. Tämän hallituksen tulee nostaa Suomi sinne, missä muutkin Pohjoismaat ovat, eli listan kärkikaartiin.

Ilmastonmuutosta torjuttaessa ei kannata haukkua sääntöjä vaan suunnata kriittiset katseet sinne, missä voi parantaa omaa suoritusta. Meillä parantamisen varaa löytyy erityisesti liikenteestä, joka tuottaa noin viidesosan Suomen kasvihuonekaasupäästöistä.

Pitkään elimme maailmassa, jossa valtio tuki vain autolla tehtyjä työmatkoja. Junalla, bussilla tai ratikalla kulkevat saivat itse kustantaa matkansa. Ei ole varsinaisesti ihme, että emme voittaneet ilmastonhillintäkisaa. Työsuhdematkalippujen käyttöönotto tasoitti peliä hieman, mutta eivät työmatkailijat vieläkään ole kaikki samalla viivalla.

Vapaa autoetu on räikeä esimerkki vielä vinksallaan olevista kannustimista. Auton verotusarvo ei riipu päästöistä eikä oikein ajokilometreistäkään, joten minkäänlaisia kannustimia autoilun vähentämiseen ei ole. Päinvastoin. Puhtaan taloudellisesti ajatellen vapaan autoedun saajan kannattaa julkisten sijaan käyttää autoa, josta ei synny lisäkustannuksia. Vapaa autoetu voidaan verotuksella tehdä kannattamattomaksi valinnaksi.

Ympäristötietoisemmat työnantajat ovat asettaneet ylärajoja työsuhdeautojen hiilidioksidipäästöille. Toiset rajoista ovat niin korkeita, että niillä ei ole mitään tekemistä ilmastonmuutoksen hillinnän kanssa, mutta joissakin kannustin toimii niin, että autoja oikeasti vaihdetaan vähempipäästöisiin.

Verottaja voisi halutessaan vaikuttaa siihen, minkälaisia työsuhdeautoja ihmiset valitsevat. Työsuhdeauton verotusarvo määräytyy auton ostohinnan mukaan. Tulevaisuudessa myös päästöjen pitäisi vaikuttaa verotusarvoon. Verotusarvo olisi suhteessa pienempi vähemmän päästävillä autoilla ja suhteessa suurempi enemmän päästävillä autoilla. Länsiväylän aamutkin voisivat näyttää toisenlaiselta.

 

PS: Ekologista verouudistusta vastustetaan useimmiten siksi, että kulutukseen perustuvan verotuksen pelätään kohdentuvan rankimmin kaikkein köyhimpiin. Koska sitä argumenttia ei nyt ole, jään mielenkiinnolla kuulemaan, mitä millä vapaan autoedun edullisuutta puolustetaan.

Jaa sivu: