— Anni Sinnemäki

Huutavat susi, susi!

Euroopan komissio julkaisi keskiviikkona tärkeän ilmastopakettinsa. Tavoitteet ovat vaativia ja tarkoittavat suuria toimintatapojen muutoksia niin yksittäisille ihmisille kuin elinkeinoelämällekin.

Toisaalta on hyvä muistaa, että toimimattomuus on lopulta kaikkein kallein vaihtoehto. Vitkastelun aiheuttamia vaihtoehtoiskustannuksia on analysoinut muun muassa arvostettu ekonomisti Nicholas Stern Iso-Britannian hallitukselle tekemässään raportissa. Raportti toteaa, että ilmastonmuutoksen torjunnan kustannukset ovat pieniä verrattuna ilmaston lämpenemisen aiheuttamiin tuhoihin.

EU:n ilmastopaketin aiheuttamasta reaktiosta suomalaisen elinkeinoelämän piirissä nousee mieleen vanha tarina pojasta, joka huusi pilailun vuoksi suden tulevan lampaiden kimppuun. Teollisuus tekee samaa jokaisen ympäristöpäätöksen yhteydessä. Teollisuuden osin aiheellisiin huoliin olisi helpompi suhtautua vakavasti, jos teollisuus ottaisi edelläkävijän roolin uusien ratkaisujen löytämisessä.

Elinkeinoelämä itse puhuu usein markkinatalouden kovista vaatimuksista sopeutua toimintaympäristön muutokseen. Siirtyminen energiapihiin yhteiskuntaan on suuri muutos. Tarvitaan rohkeita edelläkävijöitä. Näyttäisikö niitä löytyvän seuraavasta listasta?

Elinkeinoelämä: Ympäristöpaketti kurittaa Suomen teollisuutta
(23.01., 17:56) Talous stt 314

Rakennusteollisuus torjuu huutokaupat
(23.01., 17:54) Talous stt 313