— Anni Sinnemäki

Heinäluoman lähtö

Vihreästä näkökulmasta Eero Heinäluoma muuttui lähes demonisesta "teillä on huumeongelma" -puoluesihteeristä puheenjohtaja Heinäluomaksi, joka pyrki nostamaan ympäristökysymyksiä SDP:n asialistalle tärkeämmälle paikalle.

Puheenjohtajana hän on ollut meille hyvä yhteistyökumppani. Eero Heinäluoman puheenjohtajakausi alkoi voimakkaiden odotusten vallitessa - oli valittu puheenjohtaja jolla on ylivoimaiset mediataidot, vertaansa vailla oleva strateginen silmä ja etunaan lisäksi hyvät ja läheiset suhteet palkansaajaliikkeeseen. Nämä hyvin korkealle viritetyt odotukset ehkä osaltaan vaikeuttivat Heinäluoman onnistumista SDP:n puheenjohtajana. Toisaalta - Heinäluomasta syntynyt julkinen kuva ylimielisenä laskelmoijana on tuntunut vahvasti liioitellulta. Hänen alkuaikansa puheenjohtajana oli myös aidosti vaikea. Hän otti vastaan valtiovarainministerin tehtävän ja edellisen hallituksen poikkeuksellisen kireät kehykset, joiden puitteissa ei ollut mahdollista toteuttaa vastavalitun puheenjohtajan linjaa.

Ehkä ratkaisussa oli myös elementti pelimiehen pirullisuutta - kunnallisvaalit tulevat olemaan sosiaalidemokraateille erittäin vaikeat - seuraavan puheenjohtajan homma ei ole helppo!

Sosiaalidemokraattien keväästä tulee mielenkiintoinen: puheenjohtajakilpailun tulos on auki. Vihreiden näkökulmasta toivon hyvää keskustelua puolueen ympäristölinjauksista, toivottavasti ne vahvistuvat! Olisi mieluista nähdä SDP:n puheenjohtaja joka suhtautuu kielteisesti ydinvoimaan.

Puheessaan Turussa Heinäluoma käsitteli myös sosiaaliturvan uudistamista: vahvana sävynä puheessa oli vastikkeellisuuden lisääminen. Toivoisin, että sosiaalidemokraattien linjakeskusteluissa pystyttäisiin uudistumaan siten, että puolue näkisi pikemminkin tarpeet parantaa perusturvaa ja yksinkertaistaa nykyistä sosiaaliturvajärjestelmäämme.