— Anni Sinnemäki

Kesävinkkejä

Kesästä ei ole mitään uutta sanottavaa, eikä kuulukaan olla. Kesän tulee olla samanlainen kuin aikaisemmatkin kesät: ajaton, hidas ja vähän liian kylmä.

"Enemmän aikaa - vähemmän roinaa" -slogan on heinäkuussa kunniassaan. Tässä suosituksia lomanviettoon:

Doris Lessing: Kultainen muistikirja
Häikäisevän kaunis alku, viiltäviä mutta kepeitä analyyseja siitä tuskasta mitä kuuluminen kommunistisiin puolueisiin tuottaa ja mikä on naisen paikka. Ehkä hieman hälyttävää, että jälkimmäisen asian kysymyksenasettelu ei tunnu muuttuneen lainkaan sitten vuoden 1957.

Turun uusi pääkirjasto
Kaunis uusi rakennus Linnankatu 2:ssa. Sopii harhailuun, lehtien lukuun ja surffailuun. Valo on rakennuksessa kaunis, joten tunnelmakin on suorastaan sakraali.

Mäntän kuvataideviikot
Veli Granö on koonnut näyttelyn, joka ottaa kantaa ihmisenä olemisen tärkeisiin kysymyksiin juuri nyt. Uskon, että odottamattomat assosiaatiot ja uudet tulkinnat teoksista ovat varmasti taattuja katsojalle. Mukana on suuri määrä suomalaisia nykytaiteilijoita, Ilkka Juhani Takalo-Eskola, Anna Tuori, Hannaleena Heiska ja Aino Kannisto.

Väinö Linna: Tuntematon sotilas
Teatteriversioista on puhuttu paljonkin viimeisen vuoden aikana. Järkevintä on kuitenkin tarttua itse romaaniin ja lukea se vielä kerran.

Herne
Herneet on hauska kaivaa esiin palosta, syöminen ottaa aikaa ja hauskuuttaa. Puhumattakaan sokeriherneistä, jotka voi kiehauttaa nopeasti ja syödä palkoineen päivineen.

Hyvää kesää!