— Anni Sinnemäki

Yes we can!

Ihmiset ovat Yhdysvalloissa valinneet presidentin, joka on luvannut toteuttaa 80 prosentin päästövähennykset vuoteen 2050 mennessä. Barack Obama sai mukaansa kampanjaan ennätyksellisen suuren määrä ihmisiä.

Amerikkalaisten enemmistö on valinnut presidentin, joka kuuluu vähemmistöön. Ihmiset ovat olleet tekemässä muutosta. Yksi muutos on se, että suuri joukko ihmisiä on ensimmäistä kertaa tai pitkästä aikaa aktivoitunut poliittisiksi toimijoiksi. Aktiivinen tukijajoukko antaa valitulle presidentille voimaa ajaa poliittisia muutoksia. Ja ennen kaikkea kampanjaa tehneet ihmiset ovat valtava muutosvoima itsessään.

Yhdysvalloissa ilmastopolitiikalle on ollut suurta vastustusta sekä yritysten että ihmisten piirissä. Tämä on kuitenkin muuttunut viimeisten parin vuoden aikana. Nyt amerikkalaiset ovat valinneet presidentin, joka on luvannut toteuttaa 80 prosentin päästövähennykset vuoteen 2050 mennessä. Barack Obaman vahva mandaatti antaa uutta toivoa siitä, että kansainvälinen Kioton jälkeinen ilmastosopimus syntyy Kööpenhaminassa ensi vuoden syksyllä.

Politiikan tekijöille Barack Obaman kampanja on voimakas esimerkki. Kampanja, jossa ihmiset ovat täysillä mukana ja, jossa he muuttavat maailmaa ovelta ovella, puhelinsoitto puhelinsoitolta, on innostava esikuva mille tahansa poliittiselle kampanjalle.

Tänä aamuna Barack Obaman puhetta kuunnellessa olin iloinen ja helpottunut: New Dealin, Hill Street Bluesin ja Martin Luther Kingin maasta on taas syntynyt jotain sellaista, joka herättää toivoa.

Suomi on usein konservatiivinen maa, jossa epäröidään siirtymistä uuteen ja tuntemattomaan. Mutta myös meidän pitää vähentää päästöjä 80 prosenttia. Myös meidän täytyy ratkaista finanssikriisin seuraukset ja siirtyä talouspolitiikkaan ja talouteen, jossa pitkäjänteisesti luotu hyvinvointi on tärkeämpää kuin hetkelliset voitot. Meidän täytyy hoitaa kunnialla vanhat ja sairaat ihmiset ja löytää tavat, joilla maahanmuuttajat voivat menestyä suomalaisessa yhteiskunnassa. Myös Suomessa tarvitaan "Me pystymme" -politiikkaa.

Yes we can!