— Anni Sinnemäki

Havis Amandalta kohti Kööpenhaminaa!

Talvimyrskyn nostattama merivesi nousi muutama vuosi sitten (2005) tuohon takanamme olevalle kauppatorille. Vahinkojen estämiseksi torin ympärille rakennettiin tulvaesteitä. Merenpinta nousi tuolloin 1,5 metriä normaalin tason yli, korkeimpaan Helsingissä koskaan mitattuun arvoon.

Ilmaston lämpenemisen arvioidaan lisäävän rankkasateita ja muita äärimmäisiä sääilmiöitä. Meriveden pinta nousee. Havis Amandalta uhkaavat varpaat kastua, mutta tiettyjen saarivaltioiden asukkaat joutuvat tällä menolla etsimään uuden kodin. Malediivien keskimääräinen korkeus merenpinnasta, kun on se 1,5 metriä.

Satu Hassin sanoin: Historian tärkein neuvottelu käynnistyy Kööpenhaminassa yhdeksän päivän päästä (7.12.). Ilmastonmuutoksen pysäyttäminen kahden asteen lämpenemiseen vaatii uuden kansainvälisen sopimuksen syntymistä pian.

Kööpenhaminasta pitää saada ulos sitovat päätökset sopimuksen pääkysymyksistä sekä sitova aikataulu lopullisen kansainvälisen sopimuksen valmistumiselle.

Tämän viikon hyviä uutisia oli Kiinan ilmoitus omista ilmastotavoitteistaan. Ilmoitus osoittaa, että maa suhtautuu ilmastonmuutoksen torjumiseen vakavasti ja haluaa saada kansainvälisen sopimuksen aikaan.

Meillä on 40 vuotta aikaa rakentaa uudelleen tapamme tuottaa energiaa, liikkua, kuluttaa, elää. Se on pelottavan lyhyt aika. Tehtävä on suuri, mutta ei ylivoimainen. Päästöjen vähentäminen on mahdollista tehdä niin, että samalla parannamme elämisen laatua.

Esimerkiksi kaupungeista tulee turvallisempia, saasteettomampia, hiljaisempia, tilavampia, miellyttävämpiä paikkoja, kun autoilun tarve vähenee paremman raideliikenteen ja pyöräilyn vallatessa tilaa.

Ilmastonmuutos ei ole ainut ympäristöongelma vaan ilmastonmuutoksen kestävät ratkaisut ovat osa koko ekologisen kriisin voittamista. Metsien ja soiden suojelu ovat perinteisiä luonnonsuojelun teemoja, jotta metsä- ja suoluonnon monimuotoisuus säilyisi. Jotta metson ja mustikan taantuneet kannat palautuisivat. Metsät ja suot ovat myös hiilinieluja, joita suojelemalla torjutaan myös ilmastonmuutosta.

Kohti Kööpenhaminaa!

(Puhe Helsingissä Havis Amanda -patsaalla 28.11.09 Vihreiden puoluevaltuuskunnan ilmastotilaisuudessa.)