— Anni Sinnemäki

Kilometrikorvaukset kohdalleen

Viime vuonna maksettiin niitä kulukorvauksia, joilla kompensoidaan oman auton käyttöä työtehtäviin, yhteensä 1,1 miljardia euroa. Summan suuruutta kuvaa, että koko liikenneverkkoon ollaan ensi vuonna laittamassa 1,4 miljardia euroa.

Tiukentuva talous pakottaa arvioimaan kriittisesti kaikkia veroista tehtäviä vähennyksiä ja verottomia kulukorvauksia.

Työmatkakuluista kodin ja työpaikan välillä voi saada verotukseen vähennyksiä. Kun matkustaa työtehtäviin muualle kuin varsinaiselle työpaikalle, voi saada työnantajalta kilometrikorvauksia. Nyt korvaus on 45 senttiä kilometriltä. Toisin sanoen työnantaja maksaa 100 km:n työmatkasta työntekijälle 45 euron korvauksen. Ja tuo korvaus on työntekijälle verotonta tuloa.

On selvää, että korvauksia oman auton käytöstä työmatkoihin tarvitaan silloin kun julkisen liikenteen käyttö on mahdotonta tai liian vaikeaa. Yhtä selvää on, että korvausten on oltava kohdallaan, eli vastattava kuluja. Vähän mutkikkaampi kysymys on se, kuinka paljon auton hankintahinnasta tulisi korvata osana kilometrikorvausta. Harva kun hankkii auton pelkästään työmatkoja varten.

Moni seikka viittaa siihen, että nykyinen korvaus on ylikompensoiva eli isompi kuin käytöstä aiheutuvat kulut. Näin on vaikka lähdettäisiin siitä, että auton hankinta tulee jotenkin näkyä korvauksissa. Korvaussumma on kasvanut samaan aikaan kun autojen keskihinnat ovat laskeneet, huoltovälit pidentyneet ja autojen keskimääräinen bensankulutus on kääntynyt laskuun.

Korvauksen on osuttava kohdalleen myös siksi, että liian suurena se houkuttaa muuntamaan palkkatuloja verottomaksi kulukorvaukseksi, kuten on joissakin tapauksissa käynytkin. Kun näin käy, menettää valtio ne verotulot, jota maksettaisiin normaalista palkasta. Pidemmällä aikavälillä tästä on haittaa myös työntekijälle, koska mm. työeläke määräytyy palkan, ei kulukorvausten perusteella.

Hetemäen verotyöryhmä käy tänä syksynä läpi erilaisia vähennyksiä ja siinä yhteydessä tulee avatuksi myös kilometrikorvausten perusteet. Tämä on tarpeen ja tervettä. Samalla voisi miettiä, saisiko tännekin jonkun elementein, jolla voi kannustaa ihmisiä hankkimaan vähäpäästöisempiä autoja.

Oma lukunsa ovat siis työmatkavähennykset, joita tehdään kustannuksista, joita syntyy kodin ja varsinaisen työpaikan välillä kulkemisesta. Nykyinen vähennysjärjestelmä on raskas, byrokraattinen ja huonosti ilmastopolitiikkaa tukeva.

Kaikki liikkumisen kannustimet tulisi päivittää niin, että ne tukevat kestävää liikkumista ja kunnianhimoista ilmastopolitiikkaa.

Jaa sivu: