— Anni Sinnemäki

Työpaikoista ja työllisyydestä

Työpaikat ja työllisyys ovat yksi tärkeimmistä arjen politiikan aiheista. Työllisyyden tukeminen on ollut myös Vihreille ja koko hallitukselle yksi tärkeimmistä tämän vaalikauden haasteista.

Voimme olla ylpeitä siitä, että tässä taantumassa, jossa bruttokansantuotteen pudotus oli Suomen rauhan ajan historian suurin, massatyöttömyyttä ei syntynyt.

Oppositiopuolue maalaili uhkakuvaa puolen miljoonan työttömän joukosta. Niin olisi voinut käydä, mutta elvyttävällä talouspolitiikalla ja hyvällä työllisyyspolitiikalla työttömyyden kasvu saatiin pysäytettyä.

Elokuun lukujen mukaan työttömiä oli 13 000 vähemmän kuin vuotta aikaisemmin. Nuorten työttömyys aleni reilusti, yli 3000:lla.

Työttömiä on silti 60 000 enemmän kuin taantuman alkaessa, ja uudet työpaikat ovatkin Vihreille tärkeä teema ensi vaaleissa. Työttömyyden vähentäminen onnistuu parhaiten uusia työpaikkoja luoden.

Uusia työpaikkoja luodaan työllistävällä ja uudistavalla talouspolitiikalla. Tarvitsemme uusia pk-yrityksiä, tarvitsemme turhan byrokratian purkamista. Yritysten ja työntekijöiden kohtaamista on helpotettava. Kumppanuuksilla ja olemalla mukana siellä, missä tapahtuu, voivat suomalaiset yritykset pärjätä ja luoda uusia työpaikkoja. Uusia työpaikkoja ei luoda sulkemalla rajoja ja kieltämällä ihmisiä tulemasta tänne.

(ote Anni Sinnemäen pitämästä puheesta Vihreiden puoluevaltuuskunnan kokouksessa Nokialla 2.10.2010. koko puhe os http://www.vihreat.fi/node/5338)