— Anni Sinnemäki

Hallitusneuvotteluasetelmista

Hallitustunnustelija Katainen on tänään kutsunut Vihreät yhdessä viiden muun puolueen kanssa hallitusneuvotteluihin. Neuvottelut alkavat perjantaina.

Vihreät asettivat viime perjantaina tiukat ehdot neuvotteluihin osallistumiselle. Vihreät päättivät yhdessä, että ennen kuin voimme lähteä neuvottelemaan, meidän on oltava varmoja kolmesta asiasta:

1) että hallitus ei myönnä periaatelupia uusille ydinvoimaloille,

2) hallitus nostaa ympäristön- ja ilmastonsuojelun tasoa säätämällä esimerkiksi ilmastolaki

3) köyhyyden vähentämiseen ryhdytään tosissaan muun muassa nostamalla perusturvaa vähintään 100 eurolla.

Näihin ehtoihin saatiin siis hallitustunnustelijalta myönteinen vastaus, ja voimme lähteä neuvottelemaan muita tavoitteitamme. Käymme neuvotteluihin tosissamme ja täydellä vakavuudella. Edessä on vielä pitkä tie.

Meidän tavoitteemme on, että seuraavana neljän vuoden aikana ympäristöpolitiikassa otetaan reippaita edistysaskelia, eriarvoistuminen pysäytetään ja köyhyyttä vähennetään. Perustuloon on otettava selviä askelia. Laadukkaat ja tasa-arvoiset palvelut on taattava kaikille kansalaisille. Ihmisten yhdenvertaisuutta on edistettävä aktiivisesti. Talous tasapainotetaan ilman leikkauksia sosiaaliturvaan ja ihmisten hyvinvointipalveluihin.

Olemme käyneet viime päivinä vihreiden sisällä ja meitä äänestäneiden kanssa paljon keskusteluja siitä, kannattaako hallitukseen lähteä kärsimämme vaalitappion jälkeen. Yleisvire on, että voidaan lähteä, jos saadaan tavoitteitamme hyvin läpi ohjelmaan.

Viime päivinä monia vihreitä on myös muistutettu siitä, että linjasin vuosi sitten meidän menevän hallitukseen vain, jos kasvamme vaaleissa. On aivan totta, että tuo lupaus tulee nyt rikotuksi, jos hallitukseen lopulta lähdemme.

Vuosi sitten en pystynyt ennalta näkemään koko suomalaisessa poliittisessa historiassa ainutlaatuista siirtymää, joka johti siihen, että vaalit voitti ainoastaan yksi puolue. Tuo puolue ilmoitti, ettei se halua kantaa vastuuta.

Itse ajattelen, että tässä tilanteessa - kun ainuttakaan vaalivoittajaa ei ole hallitukseen tarjolla - tuntuisi väärältä jäädä ajamaan kunnianhimoisia tavoitteitamme oppositiosta käsin, jos samalla tietäisin, että olisimme voineet myös tehdä näille samoille asioille jotain hallituksessa. Tässä vaiheessa siis haluan puskea kaikella sillä voimalla mitä meillä on niitä tavoitteitamme eteenpäin. Jos voimamme eivät riitä vihreiden näköiseen ohjelmaan, jäämme ulos hallituksesta.

Tästähän politiikassa on kysymys – teemme kaikilla voimillamme töitä sen eteen, että äänestäjillemme tärkeät tavoitteet toteutuvat. Tavoitteemme ovat meille tärkeitä ja rakkaita. Siksi yritämme nyt neuvotella niitä eteenpäin!

Tässä vaiheessa on päätetty vasta neuvotteluihin osallistumisesta. Päätöksen hallitukseen osallistumisesta tai osallistumatta jättämisestä tekee hallitusohjelman valmistumisen jälkeen eduskuntaryhmän ja valtuuskunnan yhteiskokous.

Olemme toteuttaneet myös jäsenkyselyn, jossa tiedustelimme jäsentemme näkemyksiä hallitukseen lähtemisestä. Saamamme palaute on nyt apunamme hallitusneuvotteluryhmän työssä.