— Anni Sinnemäki

Hallitusneuvotteluista

Vaalien jälkeen aloimme valmistautua oppositioon. Tämä oli meille selvää oman vaalituloksemme perusteella. Ajattelimme myös, että perussuomalaiset totta kai ovat hallituksessa, emmekä olleet valmiita tekemään heidän kanssaan yhteistyötä.

Nyt poliittinen tilanne on muuttunut. Perussuomalaiset ovat ilmoittautuneet oppositioon. Vaalien ainut kannatustaan kasvattanut, eduskunnan kolmanneksi suurin puolue, halusi jäädä hallitusvastuun ulkopuolelle.

Eilen hallitustunnustelija Katainen esitti meille kysymyksen, olemmeko valmiit tässä uudessa tilanteessa osallistumaan hallitusneuvotteluihin.

Tänään vihreät päättivät, että voimme osallistua noihin neuvotteluihin kunnianhimoisella asialistalla. Ennen kuin edes lähdemme neuvottelemaan hallitusohjelmasta, meidän pitää olla varmoja, että

- hallitus ei myönnä periaatelupia uusille ydinvoimaloille
,

- hallitus parantaa ympäristön- ja ilmastonsuojelun tasoa esimerkiksi säätämällä ilmastolain sekä

- vähentää köyhyyttä ja parantaa perusturvaa, muun muassa nostamalla perusturvaa vähintään 100 eurolla.

Nämä ovat meidän ennakkoehtojamme neuvotteluihin osallistumiselle. Toivomme, että meidät kutsutaan neuvotteluihin vain, jos näistä asioista on mahdollista sopia. Niiden lisäksi meillä on monia tavoitteita, joiden on välttämätöntä mielestämme toteutua, jotta voimme hallitukseen osallistua.

Päätös suhtautua myönteisesti hallitusneuvotteluihin ei ollut helppo. Oli hyviä perusteita puolesta ja vastaan. Keskustelua on käyty perusteellisesti vihreiden piirissä verkossa, paikoissa joissa ihmiset tapaavat. Kansalaiset ovat antaneet meille paljon palautetta asiasta. Vihreän puoluevaltuuskunnan jäsenet olivat kysyneet aktiivien kantoja asiaan ennen tämänpäiväistä kokousta. Lisäksi asiasta keskusteltiin todella perusteellisesti tänään puoluevaltuuskunnan ja eduskuntaryhmän kokoontumisessa.

Oppositoon ilmoittautumisen puolesta puhui se, että olemme kärsineet suuren vaalitappion. On aivan perusteltua siinä tilanteessa pitää parempana, että kokoamme itsemme ja poliittiset ajatuksemme oppositiossa.

Toisaalta neuvottelujen puolesta puhui se, että meidän tehtävämme on sillä poliittisella voimalla, mitä meillä nyt on, yrittää saavuttaa tuloksia. Siksi päätimme olla avoimia neuvotteluille.

Tässä vaiheessa on siis päätetty vasta neuvotteluihin osallistumisesta – hallitukseen osallistumisesta tai osallistumatta jättämisestä päätetään aikanaan erikseen.

Neuvottelujoukkomme tavoitteena on on sellainen hallitusohjelma, josta vihreät voivat olla ylpeitä. Voimme lähteä hallitukseen vain, jos päätöksellä on vahva jäsenten ja kannattajien tuki. Siksi kysymme viikonlopun aikana jäsenkyselyssä myös jäsentemme kantaa siihen, mitä neuvotteluissa tulisi ajaa ja mitkä asiat on saatava läpi, jotta voimme hallitukseen osallistua.