— Anni Sinnemäki

Tarvitsemme tuloeroja kaventavan hallituksen

Hallitusneuvotteluissa on tänään ollut hämmentävä päivä. Neuvottelut olivat pitkät ja haastavat, mutta talouskysymyksistä neuvoteltiin aktiivisesti vielä tänään. SDP:n ja Kokoomuksen näkemykset verotuksesta ajautuivat kuitenkin illalla umpikujaan.

Vihreät voivat lähteä vain sellaiseen hallitukseen, joka tekee oikeudenmukaista veropolitiikkaa ja kaventaa tuloeroja. Meidän näkemyksemme mukaan tällainen ratkaisu olisi ollut saavutettavissa näissä neuvotteluissa.

Tilanne on kaikille uusi ja yllättävä. Siksi on hyvä vetää henkeä ja pitää taukoa helatorstain ja lakkiaisviikonlopun yli.

Jo aiemmin sanoimme, että voimme lähteä hallitukseen vain, jos siinä näkyy vihreiden vahva kädenjälki. Halusimme ympäristömyönteisen ja sosiaalisesti oikeudenmukaisen hallituksen. Me asetimme kolme keskeistä ehtoa: ei uusille ydinvoimaloille, köyhyyden vähentäminen muun muassa sadan euron korotuksella perusturvaan ja vahva painotus ilmastoon ja ympäristöön esimerkiksi ilmastolain muodossa.

Koska tilanne on muuttunut, me haluamme harkita tilannetta puhtaalta pöydältä. Olemme kutsuneet maanantaiksi koolle puoluevaltuuskunnan ja eduskuntaryhmän yhteiskokouksen, joka tekee päätökset siitä, miten toimimme tässä poliittisessa tilanteessa.

Joka tapauksessa olen hyvin ylpeä Vihreiden neuvottelijajoukosta. Haluan kiittää heitä ja kaikkia, joiden kanssa he ovat tehneet yhteistyötä.