— Anni Sinnemäki

Helsingin tiukka ydinvoimaäänestys

Helsingin kaupunginvaltuusto äänesti eilen osallistumisesta Olkiluoto 4 -ydinvoimahankkeen suunnitteluun. Valtuutetuista 44 halusi, että Helsinki laittaa 30 miljoonaa euroa ydinvoimalan suunnitteluun, ja 40 ei kannattanut hanketta. Mielipiteet jakautuivat odotetusti. Kokoomus innokkaana ydinvoimapuolueena puolsi ja puolusti hanketta, vihreiden ja vasemmistoliiton valtuutetut vastustivat, ja sosialidemokraateista valtaosa kannatti, vaikka jotkut äänestivät vastaankin.

Miksi Helsingin sitten ei kannatta osallistua Olkiluoto 4 -ydinvoimahankkeeseen? Tai ehkä voisi kysyä että miksi ihmeessä Helsinki osallistuisi. Helsingin tehtävät uuden energiatulevaisuuden tekemisessä ovat samat kuin koko maailmassa: meidän pitää investoida rahaa energiatehokkuuteen ja uusiutuvaan energiaan. Helsingillä on tässä valtava työ. Meidän pitää vähentää hiilen käyttöä ja korvata sitä uusiutuvalla energialla. Se vaatii investointeja. Ydinvoimaan investointi ei vähennä Helsingin päästöjä, se ei lisää uusiutuvaa energiaa eikä paranna energiatehokkuutta.

En myöskään usko, että ydinvoima olisi Helsingille kannattavaa energiabisnestä. Olkiluoto 3 -hanke on ennennäkemättömässä epäonnistumisessaan osoittanut, että ydinvoimahankkeet ovat huomattavasti kalliimpia kuin millaisina niitä on kaupattu. Niiden toteuttamisen hitaus myös osaltaan kasvattaa kustannuksia. Olen itse vakuuttunut siitä, että helsinkiläisten kannalta on paljon kannattavampaa sijoittaa energiayhtiömme varat uusiutuviin ja tehokkaampaan energiankäyttöön. Mehän voimme jo nyt päätyä maksumieheksi Olkiluoto 3:n kasvaneista kustannuksista, riippuen tulevista oikeudessa käytävien kiistojen ratkaisuista.

Ei vaikuta myöskään nykyisten tietojen valossa vaikuta mitenkään itsestään selvältä, että Olkiluoto 4 -hanke lähtee liikkeelle. Voi olla että hanke ei yksinkertaisesti ole nykypäivän oloissa taloudellisesti kannattava.

Äänestyksen tulos oli mielestäni yllättävän tiukka. Näillä luvuilla ei ole ollenkaan varmaa, että Helsingin valtuusto lopulta päättää osallistua ydinvoimahankkeeseen noin 600 miljoonalla eurolla. Voisiko käydä niin, että joillekin kokoomuslaisille ydinvoima ei olisikaan kiveen hakattu ideologinen kanta, josta ei koskaan voi poiketa? Tällaista ei ole juurikaan nähty, mutta ei tulevaisuudesta koskaan tiedä. Kokoomusta suurempi vastuu on kuitenkin demareilla. Heillä olisi ollut jo eilen mahdollisuus päättää, että Helsinki investoi tehokkuuteen ja uusiutuvaan.