— Antti Virmasalo

Vaalikassa pulleaksi!

Toverit ehdokkaat.

Kovasti on taloustoimiston puhelin soinut viime aikoina ja hyvä niin: Minä olen täällä auttamassa teitä kaikkiin rahoitukseen liittyvissä asioissa. Moni on jo aloittanut kampanjansa ja jonkin verran rahaakin on heilahtanut. Jokaisella ehdokkaalla on oma viitenumeronsa jolla taloustoimisto on voinut kohdistaa saapuneet avustukset oikealle saajalle. Avustukset tilitetään ehdokkaan nimeämälle yhdistykselle joka yleensä on oma paikallisyhdistys, mutta onpa muutamat ehtineet jopa rekisteröidä oman tukiyhdistyksenkin. Jonkun verran on myös ideoitu uusia keräysapoja, mikä on aina hyvä. Varminta kuitenkin on aina loistoidean iskiessä soittaa tai kirjoittaa taloustomistoon, niin mietitään yhdessä onko menetelmä luvallinen ja muutenkin toteuttamiskelpoinen. Ihan sormiharjoituksen vuoksi voisin luetella rahan hankkimisen päätyypit:
  1. Rahankeräysluvalla: Ilmoittelu mediassa. Vastikkeettomat avustukset aina liiton tilin kautta sillä omalla viitenumerolla.
  2. Kampanjamyynti: Paita- lehti- yms. tuotemyynti suoraan omaan yhdistykseen. Myös tilaisuuksien pääsylipputulot voi pyytää suoraan yhdistyksen tilille.
  3. Sponsorointi: Kahdenkeskiseti neuvotellut vaalituet yhdistyksen tilille.
Sitten voi tietysti maksattaa laskunsa suoraan mesenaatilla jos joku haluaa olla niin avulias. Tämä ei suoranaisesti tuota ilmoitusvelvollisuutta mihinkään suuntaan, mutta hyviin tapoihin meillä vihreissä kuuluu mainita myös tämmöiset kun vaalirahoituksesta joku kysyy. Soitelkaa tai kirjoittakaa aina kun tuntuu että joku raha-asia on epäselvä. Minä olen olemassa täällä siksi että teidän paukkunne vapautuisivat kampanjatyöhön.
-taloustoimisto