— Ari Heikkinen

Hesari on huomannut ilmastonmuutoksen

Ari Heikkinen blogikuva100pxTämän päivän Helsingin Sanomissa on kolme isoa ilmastonmuutosta käsittelevää uutisjuttua: Suomalaiset huolissaan ilmastonmuutoksesta (pääjuttu A-osassa), Ilmaston hallintaan on tiu tekniikoita (pääjuttu D-osassa) ja Mannerjäiden lohkeaminen täysi arvoitus ilmastontutkijoille (C-osa, 3. sivu). Lisäksi pääkirjoittaja kommentoi toissapäiväistä Shellin hallituksen puheenjohtaja Jorma Ollilan haastattelua, jossa Ollila vaati ilmastopäästöjen vähentämistä nykyistä nopeammin.

Nyt Helsingin Sanomat kirjoittaa asiaa! Ja vieläpä sävykin on sama kuin vihreillä jo parin vuosikymmenen ajan. Vaaleja ajatellen suomalaisten asenne ilmastonmuutokseen on meille todella tärkeä, sillä koskaan ennen emme ole voineet olla niin vakuuttuneita oman sanomamme perillemenosta. Nyt se menee.

Hesarin ulkomaaosion kolmossivun juttu tuo ongelman globaalin ulottuvuuden konkreettisesti esiin ja D-osassa vihdoin pohditaan keinoja ilmastonmuutoksen pysäyttämiseksi: toimittaja Timo Paukku on kaivanut esiin amerikkalaisten Princetonin yliopiston energiatutkijoiden Robert Socolowin ja Stephen Pacalan viime syksynä Scientific Americanissa julkaiseman 18-osaisen energiakakun, erilaisille tekniikoille perustuvan ohjelman aikatauluineen. Vaikuttava juttu.

Viime joulukuussa euroedustajamme Satu Hassi sovelsi heidän ohjelmaansa (oma tulkintani) esittelemällä Vihreiden valtuuskunnalle kymmenkohtaisen ”Hallituksen vihreystestin”. Siinä on meille vihreille loistavat eväät vaalikeskusteluihin ja otetaan kyllä kainaloon vaalien jälkeisiin hallitusneuvotteluihin.

Hallituksen vihreystesti (Satu Hassi)

1. Porkkana sähkö- ja öljylämmön vaihtamiseen pelletti- hake- tai maalämmöksi sekä aurinkolämpökeräimille.

2. Perutaan Heinäluoman-Vanhasen heikennykset uusiutuvan energian verokannusteisiin.

3. Teollisuuden 2008-2012 hiilidioksidikiintiöt Kioto-linjaan.

4. Takuuhinta (syöttötariffi) uusiutuvilla tuotetulla sähkölle, myös talo- ja tilakohtaiset tuuligeneraattorit, pienet koskivoimalat, pelletti- ja hakekattiloiden yhteyteen asennetut mikrohöyryturbiinit.

5. Autojen verotus polttoaineen kulutuksen mukaan.

6. Valtion ja kuntien laitokset ostamaan vihreää sähköä, lämmittämään vihreästi sekä suosimaan rakentamisessa puuta.

7. Liikenneinvestoinnit ratoihin sekä joukko- ja kevyen liikenteen edistämiseen.

8. 3-kertaistetaan rahoitus uusien energiatekniikoiden tutkimukseen ja kehittämiseen.

9. Biopolttoainestrategia: biojätteistä polttoainetta ja biomateriaaleja.

10. Sitoumus: Suomen ilmastopäästöt vuoteen 2020 kahteen kolmasosaan nykyisestä ja vuoteen 2050 mennessä viidesosaan.

Ja vielä Sadun ohjeet meille kaikille arkeen

• Älä lämmitä asuntoasi turhaan, sillä lämmitykseen kuluu paljon energiaa; keskimäärin puolet kotitalouksissa käytettävästä energiasta, lisäksi rakennusten lämmitys aiheuttaa kolmasosan Suomen hiilidioksidipäästöistä.

• Seuraa hankinnoissasi energia- ja ympäristömerkintöjä.

• Vaihda lamput vähän sähköä kuluttaviin energiansäästölamppuihin. Jos korvaat viisi 60 watin hehkulamppua 11 watin energiansäästölampuilla, tuotat vuodessa 35 kiloa vähemmän hiilidioksidia ja säästät lähes 20 euroa.

• Kierrätä - Kilo biojätettä tuottaa kaatopaikalla mädäntyessään puoli kiloa metaania.

• Sammuta valot ja laitteet. Valaistuksen ja viihteen osuus kolmihenkisen kerrostalossa asuvan perheen sähkönkulutuksesta on 40 prosenttia.