— Ari Heikkinen

Keskustan ja Vihreiden ohjelmissa yhteensovittamista

Ari Heikkinen blogikuva100pxTämän päivän Kauppalehdessä Keskustan puheenjohtaja Matti Vanhanen ilmoittaa, että keskustalle vihreät olisi mieluinen hallituskumppani. Ihan hyvä. Vanhanen arvioi, että "isoissa kysymyksissä ajattelumme on lähellä, mutta siitä on vielä matkaa yhteistyön toteutumiseen". Tämän suhteen voi kyllä perustellusti olla hiukan kriittinen.

Isoja kysymyksiä ainakin vihreille ovat mm. energiapolitiikan suuri linja ja verotuskannat sekä toimeentuloturva ja työelämänmurros.

Energiapolitiikassa olemme pettyneitä keskustan ydinvoimamyönteiseen kantaan, vaikka Vanhanen Kauppalehden haastattelussa ilmoittaakin, ettei hän ”mikään reaktoreiden halaaja ole”. Uusiutuvien energialähteiden ja kotimaisen hajautetun energiatuotannon suunnalla meiltä silti löytyy varmasti yhteiset tavoitteet.

Keskusta tahtoo jatkaa tuloverotuksen keventämistä, alentaa ruoan arvonlisäveroa ja rukata perintöveroa. Vihreiden verolinjauksissa tuloverotuksen mahdollinen alennus tulisi kohdentaa pienituloisille, eikä suunnata sitä kaikille tuloluokille, kuten keskusta tahtoo. Toissapäiväisessä kampanja-avauksessamme juuri tämä keskustan verolinja oli puheenjohtaja Cronbergin kritiikin erityiskohteena: linja on oikeistolainen ja syventää yhteiskunnan kahtiajakautumista.

Ruuan alv-alennuksella ei ole vastaavaa kuluttajien tai yrittäjien käyttäytymistä ohjaavaa vaikutusta. Korkeintaan sillä ohjataan ostamaan ruoka ravintolan sijaan kaupasta. Vihreiden mielestä ruoan alv-alennus olisi myös tehotonta köyhyyspolitiikkaa. Lapsiperheitä tuetaan tehokkaammin nostamalla lapsilisiä ja työttömiä nostamalla työmarkkinatukea.

Työelämäkysymyksistä Vanhasta ei haastateltu Kauppalehden jutussa. Vihreille keskeisiä tavoitteita ovat mm. perustulo, vanhemmuudenkustannusten jakaminen kaikkien työnantajien kesken, isille enemmän aikaa lastensa kanssa, perusteettomien pätkätöiden teettämisestä on päästävä eroon, kanneoikeus ammattiliitoille. Eilinen Rosa Meriläisen Pätkä tää -kirjoitus on täyttä asiaa.