— Ari Heikkinen

Vihreät – poliittiseen keskustaan luotaava tulevaisuuspuolue

Ari Heikkinen blogikuva100pxVihreiden kampanja-avauksen päällimmäinen uutinen oli puheenjohtaja Cronbergin arvio hallituksen politiikan oikeistolaisuudesta. Päävastuun hän vieritti keskustan niskoille, keskustahan on pääministeripuolue. Samalla kun Cronberg näki keskustan siirtyneen aiempaa enemmän oikealle, hän runnoi vihreitä täyttämään tuota syntynyttä tilaa poliittisessa keskustassa.

Vihreissä on aina pidetty tärkeänä sitä, että me emme ole oikealla emmekä vasemmalla ja että me itse määritämme omaa paikkaamme politiikan kentällä. Kun emme taivu perinteiselle oikeisto-vasemmisto -akselille, emme noin vain ota paikkaa politiikan kentän keskustassakaan. Määrittelyä täydentää Cronbergin alleviivaama tulevaisuusulottuvuus: voimme olla poliittiseen keskustaan luotaava tulevaisuuspuolue. Selkeän pesäeron teemme edelleen usein tunkkaiseen moraalikonservatiiviseen keskustalaisuuteen.

Cronberg perusti hallituksen politiikan oikeistolaisuusarvionsa sekä kokoomuslaiseen veropolitiikkaan että siihen, kuinka huonosti hallitus on onnistunut vaurauden jakamisessa. Suomi ja suomalaiset ovat varakkaampia kuin koskaan, mutta 600 000 ihmistä kärsii köyhyydestä. Erityisesti lapsiperheiden köyhtyminen on huolestuttavaa. Trendi on käännettävä.

Cronbergin ajatuksenjuoksu on loogista: yhteiskunnallista epätasa-arvoistumiskehitystä ja tuloerojen kasvua ei laiteta kaikkein todennäköisimmin kuriin keskusteluihin nousseen porvarihallituksen voimin.

Cronberg jätti silti vihreillekin oven porvarihallitukseen raolleen: ohjelma lopulta ratkaisee senkin.