— Ari Heikkinen

ViNO: Ilmaiset kondomit nuorille

Lyhyestä virsi kaunis: jos puolueella olisi seksuaalipoliittinen ohjelma, tämä vinolainen näkökulma kuuluisi ehdottomasti siihen.

Tiedote 24.1.2007

ViNO: Ilmaiset kondomit nuorille
- turvallisempaa seksiä!

Abortit ja klamydia-tartunnat ovat olleet nousussa viime vuosina. Erityisesti 15-19 -vuotiaiden teettämät abortit ja heillä todettujen sukupuolitautien määrä ovat kasvaneet. Vihreiden nuorten ja opiskelijoiden liitto ViNO vaatii nuorille maksuttomia ehkäisyvälineitä ja lisää ja parempaa seksivalistusta.

"Nuorilla ei ole riittävästi tietoa seksistä ja omista
seksuaalioikeuksistaan. Asiallista tietoa tulisi jakaa kouluissa ja muuallakin. Seksivalistuksen tulisi keskittyä tautien ja raskauden ehkäisyn lisäksi myös tunteisiin ja nautintoon. Useimmat eivät harrasta seksiä saadakseen lapsia, vaan koska se on hauskaa." ViNOn puheenjohtaja Anna-Maria Urhonen huolehtii.

"Nuorten tulisi saada asiallisen tiedon lisäksi myös sellaisia ehkäisyvälineitä, joihin heillä on varaa. Ehkäisyn pitäisi olla nuorille joko kokonaan ilmaista tai ainakin hyvin halpaa, koska muuten he saattavat valita käyttää vähät rahansa johonkin muuhun." ViNOn puheenjohtaja Tapio Laakso painottaa.

Ensimmäisenä askeleena tulee kondomeilta poistaa arvonlisävero ja mahdollistaa sukupuolitautientestaus jälleen myös nimettömänä. Lisäksi seksivalistuksen resursseja tulee lisätä ja valistuksen sisältöä pitää muokata moninaisemmaksi ja ottaa mukaan myös nautinto.

Lisätietoja:

Tapio Laakso 050 325 0074