— Ari Heikkinen

20 vuotta Edellä!

tanja ja historiakirjaTänään julkistettiin Vihreiden historiikki, puolueen 20-vuotistaival kansien välissä. Kuvassa toinen kirjan toimittajista, Tanja Remes. Vihreiden historiikin sisällysluettelo ja kirjan tilaustiedot internetissä: http://www.vihreat.fi/fi/node/1759

EDELLÄ! VIHREÄ LIITTO 20 VUOTTA

Ensimmäinen yleisesitys Vihreiden historiasta

"Edellä! Vihreä liitto 20 vuotta" on tilattu Vihreän liiton 20-vuotisjuhlaan. Silti se ei ole hymistelevä juhlakirja, vaan ammattimainen, viiltävän toteava historiankirjoitus, joka nojaa Vihreän liiton ja Vihreän Langan arkistoaineistoon.

Kirjoittajina on joukko koulutuksen saaneita historioitsijoita, jotka eivät kaihda arkojakaan aiheita. Kirjan avaa dosentti Sulevi Riukulehdon katsaus kansainvälisen vihreän liikkeen historiaan. Vihreän liiton muodostuminen ja jokainen puheenjohtajakausi käsitellään omassa pääluvussaan. Lopuksi professori Juha Sihvola arvioi vihreiden tulevaisuuden näkymiä. Kirjan ovat toimittaneet Jemina Sohlsten ja Tanja Remes.

Kirjan nimi viittaa jo vihreän liikkeen varhaisvaiheessa omaksuttuun iskulauseeseen: "Ei oikealla eikä vasemmalla, vaan edellä!". Vihreille ei ole löytynyt luontevaa paikkaa perinteisellä  vasemmisto-oikeisto-akselilla. Vihreät ovat tuoneet keskusteluun uusia aiheita ja ohjelma-alueita. Ilmasto- ja ympäristöasiat, luonnonmukainen viljely, perustulo, haittaverot ja prekariaatti ovat esimerkkejä vihreistä teemoista, jotka ovat levinneet tai leviämässä muiden puolueiden ohjelmiin, mutta vasta vihreän tienraivauksen jälkeen.

Edellä! Vihreä liitto 20 vuotta. Tanja Remes ja Jemina Sohlsten (toim.). Vihreä Sivistysliitto, Helsinki 2007 (271 s. sidottu, mustavalkokuvitus).

Lisätietoja:

Sulevi Riukulehto