— Ari Heikkinen

Aija Salo loisti Keravalla

Ari Heikkinen blogikuva100pxOlin eilisiltana Keravalla uusimaalaisen ehdokkaamme Aija Salon vaalitilaisuudessa. Parikymmenhenkisen tilaisuuden yleisön joukkoon oli eksynyt myös paikallisen valtalehden toimittaja, jonka juttu aamun Keskiuusimaassa olisi kruunannut tilaisuuden onnistumisen. Vaan eipä ollut vielä tänään lehdessä, ehkä sitten huomenna!

Itse ehdokas alusti yhdenvertaisuuskysymyksistä. Setan pääsihteerinä työskentelevä, aiemmin Naisasialiitto Unionin pääsihteerinä toiminut Aija piti rautaisen asiantuntevan esityksen suomalaisen yhteiskunnan kipupisteistä.

Vammaisten subjektiivinen oikeus avustajaan, samaa sukupuolta olevien vanhempien perheissä toistaiseksi puutteelliset lasten oikeudet, nuorten naisten syrjintä työmarkkinoilla, vanhemmuuden kustannusten jakaminen sekä pakolaisten ja muiden maahanmuuttajien asema ja vielä asevelvollisuuden probleemat olivat ehdokkaan luupin alla. Ja lainsäädännön lisäksi korostuivat kansalaisten asenteet. Loistoesitys.

Yleisökysymysten myötä selvisi, että paikalla ollaan aidosti valitsemassa ehdokasta: Aija pääsi kertomaan näkemyksensä ilmastonmuutoksesta, omaishoitajien asemasta, mielenterveyden resurssointitarpeesta, perustulosta ja vihreiden tulevien vuosikymmenten visiosta... Ja läsnäolevan tukiryhmän jäsenet saivat lisää ylpeilynaihetta, kun ehdokas hoiti sujuvasti koko paketin. Ehdokas puhui nöyrästi yhteistyön merkityksestä, yksin ei eduskunnassa saa kukaan suuria aikaan.

Hieno tilaisuus, kiitos Aija!

P.S. Aamun uutiset kertovat, että kolmen suuren puolueen puoluesihteerit eivät halua eduskunnan pääsihteeri Seppo Tiitisen tapaan siirtää presidentin valintaa eduskunnan tehtäväksi. Ei ainakaan, jos presidentin valtaoikeudet pidetään nykyisellään.

Tiitisen esitys ansaitsee kunnollisen pohdinnan, sillä nykyaikaisessa demokratiassa vallan on oltava kansalaisten valitsemalla parlamentilla ja sen luottamusta nauttivalla hallituksella. Presidentin monarkistinen asema on perua sadan vuoden takaisesta maailmasta ja ajattelusta: kun ei saatu Suomesta kuningaskuntaa, päädyttiin parlamentarismista osin riippumattomaan toimijaan.

Yhdyn kollegoitteni kantaan siltä osin, että jos presidentin valtaoikeuksiin ei kosketa, valinta on pidettävä kansan käsissä. Mutta kun keskeinen valta myös ulkopolitiikan osalt on kokonaan siirretty hallitukselle, on mielekästä siirtää valinta eduskunnalle. Aika ei ole vielä ihan kypsä, mutta se kypsyy. Kiitos Tiitiselle avauksesta!