— Ari Heikkinen

Demarit ottavat kantaa perustuloon

Ari Heikkinen blogikuva100pxOlemme jo jonkin aikaa toivoneet ja odotelleet sosialidemokraattien ottavan kantaa vihreiden perustulomalliin. Tähän saakka ainoa merkittävämpi kannanotto on ollut ministeri Tuula Haataisen haastattelu sanomalehti Kalevassa noin kuukausi sitten. Ja siitä saattoi päätellä, ettei Haatainen ollut paneutunut malliimme, koska arvosteli piirteitä, joita siinä ei ole.

No nyt se vihdoin tulee: ylihuomenna julkistetaan demarien think tankin Kalevi Sorsa -säätiön tutkimusraportti Perustulo Kova vai pehmeä paketti?

Kutsu julkistamistilaisuuteen ei ehkä ennakoi kovin myötämielistä suhtautumista meidän malliimme. Tai sitten tarkasteltavat perustulomallit ovat jotakin ihan muuta kuin se, minkä olemme valmistelleet. Varaudumme kritiikkiin ja valmistaudumme vuoropuheluun.

Tässä kutsu raportin julkistamistilaisuuteen:

Perustulo Kova vai pehmeä paketti?-raportti julkistetaan 23.2. klo 11.30 Ravintola Pääpostissa

Mikä on perustulo? Miksi se olisi parempi vaihtoehto kuin nykyinen sosiaaliturva? Miksi sille löytyy kannatusta sekä kovasta oikeistosta että äärivasemmistosta? Onko perustulo pelkkää etuusviidakon raivaamista, vai liittyykö uudistukseen muita kätkettyjä poliittisia tavoitteita haluttuun? Huomioiko yksinkertainen sosiaaliturva ihmisten monimuotoiset tarpeet?

Perustulo esitetään yksinkertaisena toimenpiteenä korvaamaan monenlaiset sosiaaliturvaetuudet. Perustulon perustelut viittaavat kuitenkin siihen, että perustulo on laaja ja rakenteellinen kokonaisuudistus, johon liittyy myös työmarkkina- ja veropoliittisia reformeja. Perustulo on uudistuspaketti. Onko se kova vai pehmeä paketti? Mitkä ovat perustulon kannattajien motiivit?

Tämän kaltaisiin kysymyksiin etsitään vastauksia Kalevi Sorsa -säätiön tutkimusraportissa Perustulo Kova vai pehmeä paketti?

Aika: Perjantai 23.2. klo 11.30
Paikka: Ravintola Pääposti, Mannerheiminaukio 1B, Helsinki

Tutkija, VTM Ville Kopra esittelee Kalevi Sorsa -säätiölle laatimansa tutkimusraportin Perustulo Kova vai pehmeä paketti? Raporttia kommentoivat sosiaali- ja terveysministeri Tuula Haatainen sekä sosiaali- ja koulutusoikeuden professori Pentti Arajärvi.

Ilmoittautumiset pyydämme 22.2. mennessä tiedotus- ja hallintosihteeri Boldtille.