— Ari Heikkinen

Illan gallup lupaa meille lisäpaikan Uudellamaalla

Ari Heikkinen blogikuva100pxMTV3 on tilannut Taloustutkimukselta gallupin Uudenmaan vaalipiiristä: ennakkotiedot kanavan politiikan toimituksen esimiehen Timo Haapalan blogissa kertovat, että saamme viidennen paikan!

Vaikka puolueiden kannatusmittaus lieneekin varsin luotettava, henkilövalinnan arvaamiseen se ei sovi. Nyt uutinen kertoo, että Niinistö saa hirmuisen äänimäärän ja vaalipiirin kakkonen on Heidi Hautala 50 000 äänellä! Vaikka tuossa olisikin oikea suunta, jatkoon ei kannata luottaa.

Satuin nimittäin olemaan yksi tuohon haastatteluun vastanneista ja olen aika tyrmistynyt: haastattelija tarjosi noin viisi vaihtoehtoa, kun olin vastannut aikovani äänestää vihreitä. Ja ne taisivat olla nuo viisi, jotka nyt ovat vihreiden listan läpimenijät. Ei siis kannata nuolaista ennen kuin tipahtaa. Eikä heittää kirvestä kaivoon, jollei tullut mainituksi tässä. Kannattaisikohan Taloustutkimuksella tsekata, mikä menetelmä haastatteluissa olikaan käytössä?