— Ari Heikkinen

Kokoomuksen kynnyskysymys on ydinvoimahämäys

Ari Heikkinen blogikuva100pxKokoomus yrittää ajaa lisäydinvoimaa muka vihreä kaapu yllään: kynnyskysymysavaus on pelkkää huijausta. Vihreissä kokoomuksen avaus ei yllätä, sillä puolue on ajanut halpaa ydinenergiaa tähänkin asti keinolla millä hyvänsä. Kokoomus on tänään ilmoittanut, että ilmastonmuutoksen torjunta on heille kynnyskysymys.  Keskeinen keino heille energiapolitiikassa on ydinvoiman lisärakentaminen.

- Vihreille on äärimmäisen tärkeää, että (kokoomuksen sanoin:) vaalien jälkeen muodostettava hallitus kirjaa ohjelmaansa sitovat toimet siitä, miten Suomessa torjutaan ilmaston lämpenemistä ja varaudutaan ilmastomuutoksen aiheuttamiin tilanteisiin.

- Ydinvoima ei vain kuulu meidän keinovalikoimaamme.

Kokoomuksessa ollaan ilmeisen tietämättömiä siitä, että ”kuudennen ydinvoimalan sijoittaminen muuhun energiapalettiin ei kuitenkaan ole yksinkertaista” kuten ministeri Pekkarinen sanoi Helsingin Sanomissa 17.1.2007. Ministerin mukaan kukaan ei uskalla ryhtyä bioenergian vaatimiin suuriin investointeihin tietäessään, että markkinoille putkahtaa yhtäkkiä ydinvoimalan verran uutta sähköä.

Bioenergia ei edisty itsestään: uusiutuvan energian markkinat kasvavat huimaa vauhtia, ja päästökaupan alkaminen voimistaa kehitystä. Nyt tehtävät investoinnit vaikuttavat siihen, millainen jalansija suomalaisilla yrityksillä on maailmanmarkkinoilla kymmenen vuoden kuluttua. Ydinvoiman lisärakentaminen syö kotimarkkinoita kestäviltä energiaratkaisuilta ja vaikeuttaa alan suomalaisyritysten vientiä.

Käytännössä ydinvoiman lisärakentaminen lykkää bioenergian todellisen edistämisen hamaan tulevaisuuteen, eikä sillä ilmastonmuutosta torjuta tippaakaan. Valmistuttuaan ydinvoima painaa sähkön hintaa alas. Siten ydinvoima vie kannattavuutta muilta energiamuodoilta ja raivaa tieltään myös kotimaisia, paljon työllistävämpiä energialähteitä. Hajautettu energiantuotanto hajauttaisi työpaikat eri puolille maatamme.

Kiitosta puolestaan voi antaa siitä, että kokoomus puhuu nyt joukkoliikenteen tuista – näkyisipä se joskus arkisessa kunnallispoliittisessa päätöksenteossa, kun joukkoliikenteen kehittämisestä väännetään kättä. Ehkäpä sitten jatkossa. Ja autoverotuksen uudistus ehkä tosiaan on mahdollista tehdä seuraavalla vaalikaudella, kun kokoomuskin tahtoo verottaa päästöjen mukaan.