— Ari Heikkinen

Lehti tietää mitä puhuu

Ari Heikkinen blogikuva100pxKokoomuksen eduskuntavaaliehdokas, Suomen Yrittäjien puheenjohtaja Eero Lehti on parin viikon sisällä kahdesti kohauttanut rankoilla mielipiteillään. Ensin hän esitti näkemyksenään, että yrityksen vähentäessä työntekijöitään voisi ensin antaa kenkää luottamusmiehelle. Toinen kohu nousi, kun Lehti puhui kiinalaisista vinosilminä eikä myöntänyt ilmauksen rasistisuutta.

Suomen Yrittäjät toimitusjohtajansa Jussi Järventauksen suulla kiiruhtivat heti irtisanoutumaan puheenjohtajansa kannoista. Samoin kokoomus puolueena joutui puheenjohtaja Jyrki Kataisen suulla tekemään pesäeron ehdokkaaseensa. Kiusallista kyllä, Lehden kanta sotki kokoomuksen suunnitelmat hyökkäyksestä keskustan kimppuun yt-lain käsittelyn yhteydessä eduskunnassa. Vinosilmälausunnosta kauhistui julkisesti puoluesihteeri Taru Tujunen.

Miten tällainen on mahdollista? Lehti tunnetaan älykkäänä ja sivistyneenä miehenä, joka toki uskaltaa ottaa räväkästikin kantaa. Lehti on paitsi menestynyt poliitikko erittäin taitava liikemies. Hänen lehtitalonsa julkaisee Uudellamaalla suuren määrän menestyviä alue- ja paikallislehtiä, joissa ilmoittelu hänelle on vähän kuin itselleen palkkaa maksaisi. Lehtiyhtymä teetti myös yhdessä MTV3:n uutisten kanssa Taloustutkimuksella mielipidetiedustelun, jonka perusteella Lehti on yksi kokoomuksen tulevista kansanedustajista Uudellamaalla. Hiukan kummeksuin tuossa mittauksessa käytettyä menetelmää jo tuoreeltaan tässä blogissa.

Hassuinta tuossa mittauksessa ja tuloksissa on ehkä kuitenkin se, että Eero Lehti omistaa Taloustutkimuksen. Ja nuo luottamusmiehenasema- ja vinosilmälausunnot, voivatko ne perustua tutkittuun tietoon? Tietoa on saatavissa, jos on kykyä sen hankintaan ja uskallusta sen käyttöön. Häikäilemätön poliitikko hakee kohderyhmänsä. Jos meistä vihreistä joku pääsisi syömään hyvän ja pahan tiedon puusta, kuka kykenisi vastustamaan? Ei kai kukaan, onneksi ei ole kiusausta.

Ja tiedetäänkö kokoomuksen johdossa Lehden strategiasta? Epäilemättä tiedetään. Tällä tavalla kokoomuskin ajaa kaksilla rattailla, samaan tapaan kuin demaritkin. Rasistien ja työntekijöiden riistäjien äänet lasketaan nekin. Kokoomus on politiikan tavaratalo.