— Ari Heikkinen

Lipponen ydinvoimateollisuuden asialla

Ari Heikkinen blogikuva100pxVihreiden eduskuntaryhmän puheenjohtaja Heidi Hautala on ansiokkaasti selvittänyt puhemies Lipposen lähteitä, kun tämä kiertää Eurooppaa ydinvoimateollisuuden asialla. Asiasta kertovat Hesarin nettisivut. Lipponen kiistää, että hänen tekstinsä olisivat Foratomilta, sillä "hän on tehnyt puheensa omissa nimissään ja käyttänyt materiaalina aikaisempia puheitaan". Olisiko sittenkin niin päin, että Foratom onkin Lipposen ohjauksessa eikä päinvastoin? Virallistetaanko suhde heti vaalien jälkeen? Vai olisiko puhemies kuitenkin puhunut muunneltua totuutta tuossa Helsingin Sanomien julkaisemassa uutisessa?

Loistotyötä, Heidi! Selvityksestä käy kiistatta ilmi, että puhemiehen puheita on kirjoitettu ydinenergia-alan edunvalvontajärjestössä Foratomissa. Tarina ei tietenkään kerro, millaisia vastavuoroisia palveluksia Foratom on tehnyt puhemiehelle. Tässä voisi olla tutkivalle journalistille mehevä tehtävä!