— Ari Heikkinen

Mikael laittoi Aholle kampoihin

Ari Heikkinen blogikuva100px Terveysfasismistakin syytetty Sitran yliasiamies Esko Aho oli aamu-TV:ssä (linkin takana keskustelu nauhalta) keskustelemassa UKK-instituutin johtaja Mikael Fogelholmin kanssa. Mikael on paitsi terveyden edistämisen huippuammattilainen, vihreiden eduskuntavaaliehdokas Uudellamaalla.

Aho, tuo yksi kaikkien aikojen kovimpia sanailun mestareita, sai Mikaelilta kunnon vastuksen. Mikael ei suostunut nielemään Ahon vaatimusta terveyden edistämisestä kepillä tai bonusjärjestelmällä, vaan piti olennaisena terveyden tasa-arvon vaalimista. Ks. Vihreiden terveyspoliittiset linjaukset.

Terveyserot ovat kasvaneet ja merkittävä tekijä tässä on kansalaisten taloudellinen eriarvoistuminen. Köyhtyminen johtaa yhä useammin myös heikentyviin mahdollisuuksiin tai kykyyn huolehtia terveydestään. Keskustelu asiasta on koko kansantalouden kannalta äärimmäisen tärkeä, sillä kyse on suurista taloudellisista ponnistuksista ja kansalaisten hyvinvoinnista. Terveydestä puhuttaessa yksilötasolla on puhuttava myös onnesta ja onnellisuudesta.