— Ari Heikkinen

Punkkua ja politiikkaa Kuopiossa

Ari Heikkinen blogikuva100pxTämä kirjoitus olisi kuulunut tänne jo pari päivää sitten, mutta parempi myöhään kuin ei silloinkaan!

Osallistuin perjantai-iltana Kuopion ViNOn järjestämään Punkkua ja politiikkaa -keskustelutilaisuuteen. Alustajaksi oli saatu ViNOn puheenjohtaja Tapio Laakso, joka on eduskuntavaaliehdokkaamme Helsingissä.

Tapio oli tapansa mukaan vedossa. Kuopion ViNOn paikalle ahtautunut aktiivijengi antoi hienon vastakaiun: huolimatta alustuksen aihepiirin vaativuudesta keskustelu syntyi ponnisteluitta. Tapion tapa haastaa kommentteihin kesken esityksen toimi hyvin.

Asiaa oli paljon: turvapaikkapolitiikan ja pakolaispolitiikan kautta päästiin työperäiseen maahanmuuttoon ja monikulttuurisuuteen. Ja suomalaisten asenteisiin ulkomaalaisia kohtaan ylipäätään. Vihreillä on tekemistä, sillä olemme selkeästi ainoa puolue, joka tahtoo avata suomalaista maahanmuuttopolitiikkaa. Tahdomme sekä nostaa pakolaiskiintiötä että höllentaa turvapaikkapäätöksiä.

Paikalla ollut Pohjois-Savon vihreiden kärkiehdokas Raimo Tuomainen pääsi keskustelun kuluessa ylpeilemään, että tasa-arvoasiain neuvottelukunnan jäsenenä hän on päässyt hyväksymään Tanen hallitusohjelmatavoitteisiin kirjauksen transsukupuolta olevien henkilöiden aseman parantamisen.

- Minulle oli uutinen, että Kuopion ViNOssa on yli 40 jäsentä! Tuntuu, että järjestöä ei ollut edes olemassa viime vuonna. ViNOssa tehdään erinomaista duunia ja se näkyy varmasti jo tämän kevään vaalien tuloksissa.

Kiitokset hauskasta ja antoisasta illasta!