— Ari Heikkinen

Vihreät 20 vuotta!

Ari Heikkinen blogikuva100pxVihreä liitto perustettiin päivälleen 20 vuotta sitten Kuopion Musiikkikeskuksessa.

Kukaan ei tuolloin osannut arvata, että 20 vuoden päästä siitä olisi sukeutunut puolue, jolla on 14 kansanedustajaa ja gallupeissa 8-9 prosentin kannatus näin vaalien alla. Eikä kukaan olisi uskonut, että meillä tässä vaiheessa olisi seitsemän vuoden hallitustaival takana. Ainakaan samassa hallituksessa kokoomuksen kanssa!

Sen sijaan, jos siellä olisi veikkailtu, ketkä ovat meidän tulevia puheenjohtajiamme ja tulevia ministereitämme, moni olisi veikannut Saurin ja Haaviston Pekkoja, Hautalan Heidiä, Hassin Satua ja Soininvaaran Odea. Braxin Tuijaa tai Cronbergin Tarjaa ei kukaan olisi vielä osannut arvata. Yhdistyksen ensimmäiseksi puheenjohtajaksi valittiin silloin istuva kansanedustaja Kalle Könkkölä. Puolueeksi järjestäydyimme keväällä 1988.

Tänään juhlimme ensin päivällä klo 13 alkaen Valkoisessa salissa järjestettävässä Työelämän murros ja perustulo -seminaarissa ja illalla on varsinainen juhla klo 19 alkaen. Kuin juhlan kunniaksi puolueen puheenjohtaja Tarja Cronberg on tänään klo 19.10 MTV3:n vaalitentissä. Onnea ja menestystä!

P.S. Tiedoksi: olin 20 vuotta sitten perustavan kokouksen sihteerinä.