— Ari Heikkinen

Ahonen koettaa kääntää katseet pois Luhtasesta

Ari Heikkinen blogikuva100pxPaperiliiton puheenjohtaja Jouko Ahosen tämänpäiväinen puhereferaatti perustuu mitä ilmeisimmin väärinkäsityksiin. Ahosen viittaama haastattelu Der Spiegel -lehdessä on ainakin toistaiseksi aikamoinen mysteeri. Ahosen puheessa esiintyneet asiat viittaavat pikemminkin saksalaiseen Tageszeitung-lehden 19.2. juttuun, jossa Vihreiden puheenjohtaja Tarja Cronbergilta on lainauksia.

Tageszeitungin jutussa Cronberg arvostelee Suomen hallitusta ilmastopolitiikan skitsofreniasta: yhtenä päivänä ministerit varoittelevat ilmastonmuutoksesta ja toisena jarruttavat EU:n ilmastopäästöpäätöksentekoa.

Tageszeitungin jutussa esiintyy Ahosen viittaama virhetieto: lehti väittää, että Suomen energiatuotannosta vain kuuden prosentin osuus olisi uusiutuvaa energiaa. Cronberg ei ole sellaista väittänyt, edes siinä jutussa, hänellä on riittävät tiedot Suomen energiatuotannosta. Mustalipeän käyttö paperiteollisuuden energialähteenä nostaa uusiutuvien osuuden Suomessa korkealle.

Vaalikamppailu kiristyy ja pelisäännöt unohtuvat: reilun pelin hengessä pitäisi sittenkin pitäytyä totuuteen. Ahosen hyökkäys on demarien toistaiseksi paras puolustus: on suunnattava katseet pois oikeusministeri Luhtasesta, jonka toimet eivät taida kestää kunnolla päivänvaloa.