— Ari Heikkinen

Gallupista vipinää

Ari Heikkinen blogikuva100pxEilen julkistettu Taloustutkimuksen gallup näytti ikäviä lukuja vasemmistopuolueille ja Vihreille. Demarien puolentoista prosenttiyksikön alamäki edellismittauksesta tutisuttaa Heinäluoman punttia ja laittaa koko koneiston liikkeelle. Jos tähänastisessa kampanjoinnissa on ollut aihetta syyttää demareita pelottelusta, mitähän vielä nähdäänkään?

Keskustan ja kokoomuksen myötätuuli tuo porvarihallituksen mahdollisuuden entistä lähemmäs. Me Vihreissä emme ole sulkeneet mitään vaihtoehtoja pois, mutta oman osallistumisemme kannalta olemme kyllä arvioineet porvarihallituksen sinipunaa ja punamultaa haastavammaksi kokoonpanoksi: energiapolitiikassa ydinvoiman ja vesistörakentamisen yhdistelmä turpeen suosimisen ohella tuntuu meille mahdottomalta kokonaisuudelta. Palvelujen rahoitustaso ja perusturvan tason tarkistukset nekin tuntuvat ilman demareita vaikeilta tavoitteilta. Samoin pätkätyöläisten aseman kohentaminen.

Porvarihallitukseen meno edellyttäisi meiltä todella tiukkaa onnistumista hallitusneuvotteluissa: ohjelmalla on väliä!

Gallupin lupaama 8,2 prosenttia Vihreille on alakanttiin tavoitteisiimme ja ennakkoarvioihimme nähden. - Eikä tuota lukemaa kannata tulosennusteena ottaakaan.

Meillä on meneillään kaikkien aikojen kampanja kaikkien aikojen ehdokaskokoelmilla! Puoluehallituksessa totesimme eilisiltana, että kampanja täysille vaan: ehdokkaat kaduille ja raiteille tapaamaan ihmisiä ja netti soikoon!

Olemme edellisvaaleissakin päihittäneet gallupit monessa vaalipiirissä, nyt niin pitää tapahtua kaikissa! Työtä se vaatii. Ja se tuo ne kuusi lisäpaikkaa. Ja toivotaan nyt demareillekin kohtuullista menestystä, jotta hallitusvaihtoehtoja jäisi. Kunhan tekisivät kiihtyvää kampanjaansa reilun pelin hengessä pelottelematta ja lokaa heittämättä.

P.S. Olemme puolueen puheenjohtaja Tarja Cronbergin kanssa tänään yhdessä liikkeellä Espoossa, Vantaalla ja Helsingissä tukemassa uusmaalaisten ja helsinkiläisten ehdokkaidemme kampanjointia. Tsemppiä tarvitaan!

Cronbergin ja Heikkisen ohjelma tänään:

10.00 - 10.30 Espoonlahden markkinat, kauppakeskus Lippulaivan ympäristö
11.00 - 12.30 Kauppakeskus Iso Omena, Espoo