— Ari Heikkinen

Kokoomuksen peli ruminta

Ari Heikkinen blogikuva100pxNäiden vaalien alla on nähty, että häikäilemättömimmät eivät kaihda mitään keinoja vaalikampanjoissaan. Kokoomuksen ehdokkaat, istuva kansanedustaja Petri Salo ja Suomen Yrittäjien puheenjohtaja Eero Lehti ovat liikkeellä kaikkein vastenmielisimmällä taktiikalla: suomalaisten muukalaisviha kelpaa vaaliaseeksi. Kuvaan kuuluu, että puoluejohto on pikaisesti irtisanoutunut kummankin ehdokkaan ulkomaalaisvihamielisistä puheista.

Vaan siihen torjunta on jäänytkin: kumpikin tapaus on jätetty äänestäjien tuomion varaan. Ehdokkaita ei ole laitettu perumaan puheitaan ja katumaan tekosiaan julkisuudessa. Kokoomukselle kelpaavat rasistienkin äänet.

Ja kelpaavat muutkin arvokonservatiivien äänet: vaalikoneet ovat hienolla tavalla paljastavia. Vaikka kokoomuksen ehdokkaissa on myös edistyksellisiä ehdokkaita, erityisesti Helsingissä ja Uudellamaalla, Sanomien vaalikoneen vastausten perusteella ehdokkaista 94 suhtautuu samaa sukupuolta olevien oikeuteen adoptoida hyvin kielteisesti. Kansalaisilla on vaikea työ erottaa listoilla olevat homofobiset ja liberaalimmat ehdokkaat toisistaan. Onneksi vaalikoneet hiukan auttavat.

Puoluejohtaja Jyrki Kataisella on tärkeä tehtävä pysytellä uskottavana nykyaikaisten arvoliberaalien kaupunkilaisäänestäjien edessä. Hänen on näytettävä suvaitsevalta ja koetettava peittää kansalliskiihkoilijoiden ja homofobisten ehdokkaiden olemassaolo ehdokaslistoilla.

Kokoomuksen ruma kupla on puhkaistava!