— Ari Heikkinen

Tieteen- ja taiteentekijöiden syrjintä on lopetettava

Ari Heikkinen blogikuva100pxEduskuntatalon edessä puhuttiin tänään erittäin tärkeästä asiasta. Välitän kansanedustajamme Johanna Sumuvuoren terveiset tieteen- ja taiteentekijöiden mielenosoituksesta:

Johanna Sumuvuoren blogikuva"Olin tänään perjantaina eduskuntatalon luona vastaanottamassa arviolta tuhannen tieteen- ja taiteentekijän terveisiä maan seuraavalle hallitukselle.

Portailla seistessäni huomasin olleeni väärässä. Olemme puhuneet siitä, kuinka uusi työ vaatii uudenlaista turvaa - mutta tiedettä ja taidettahan on tehty aina! Korjaankin väittämää: Kaikki työ vaatii uudenlaista työttömyys- ja sosiaaliturvaa. Sosiaaliturvaa myös kaikkein turvattomimmille: apurahoilla ja pätkissä työtä tekeville.

Apurahalla työskentely ei tällä hetkellä kerrytä ansiosidonnaista työttömyysturvaa, eikä se korota sairaus- tai vanhempainrahoja. Useimmiten se ei myöskään kerrytä eläkettä: apurahatutkijan eläke voi olla kansaneläkkeen tasoa.

Työvoimatoimistotkin kohtelevat apurahatutkijoita miten sattuu. Apurahansaajia on tulkittu omassa työssä työllistyviksi ja jätetty kokonaan vaille työttömyysturvaa. Tarinoita ihmisten kohtelusta on paljon ja ne ovat hurjia. Tarvitaankin turvaa, joka turvaa myös taiteen- ja tieteentekijän.

Apurahansaajan toimeentulo ei kestä sitä, että sosiaaliturvaa parannettaisiin pienentämällä käteen jäävää apurahaa. Sen sijaan apurahojen tasoa ja verovapaan apurahan ylärajaa täytyy korottaa ja samalla valtion jakamien apurahojen määrää pitää kasvattaa.

Nuorten taiteilijoiden kannalta on olennaista, että vanhempainpäivärahat sidotaan vuosittain vahvistettavaan työtuloon. Näin perheen perustamisesta ja taiteellisen työn yhdistämisestä tehdään myös taloudellisesti mahdollista.

Työtä tehdään muutenkin kuin vakituisessa palkkatyössä ja yrittäjänä. Olisi jo aika, että myös suomalainen sosiaaliturvajärjestelmä ymmärtäisi olevansa väärässä."