— Ari Heikkinen

Vihreät voitti vaalit!

Ari Heikkinen blogikuva100pxVaalivoittomme oli pieni, mutta se tuli kumminkin!

Helsingissä, Varsinais-Suomessa ja Etelä-Savossa saatiin juhlia oikein kunnolla, kun Outi Alanko, Ville Niinistö ja Heli Järvinen toivat meille uudet edustajapaikat. Lämpimät onnittelut myös kaikille muille valituille! Huomionarvoista on, että Haaviston Pekka palasi eduskuntaan 12 vuoden tauon jälkeen. Hyvä Pekka!

- Anteeksipyyntö! Tästä kirjoituksesta puuttui yksi uusi edustajamme: Johanna Karimäki Espoosta. Johanna on hänkin uusi, vaikka Uudenmaan paikkaluku ei kasvanutkaan, kun Ulla Anttila jättäytyi eduskunnasta. Tämä huonona selityksenä, miksi en noteerannut Johannan valintaa. -

Iloa hieman haittaa paikan menetys Pirkanmaalla ja Tarjan putoaminen Pohjois-Karjalassa. Voiko olla oikein, että 11,7 prosentin ääniosuudella ei saa eduskuntapaikkaa? 184 ääntä jäi uupumaan, hitto! Tarja, tarjalaiset ja Pohjois-Karjalan Vihreät tekivät ikimuistoisen kampanjan. Nöyrimmät kiitokset siitä, valitettavasti tavoite jäi kielen mitan päähän.

Kiitokset kaikille ehdokkaille ja heidän tukijoukoilleen! Kaikki tehty työ tarvittiin tämän vaalivoiton saamiseksi.

Päivän uutiset kertovat, että kaikki puolueet haluavat hallitukseen. Me Vihreätkin. Keskustan puheenjohtaja Matti Vanhanen on tänään soittanut Cronbergin Tarjalle ja selvittänyt aikatauluja ja muita menettelyjä. Varsinaiset neuvottelut alkavat ensi viikolla hallitustunnustelijaksi nimitettävän Vanhasen kysymyksillä puolueille. Vihreät vastaavat kysymyksiin uuden eduskuntaryhmän ja valtuuskunnan yhteiskokouksessa Helsingissä vajaan parin viikon päästä lauantaina.

Kollega keskustasta Jarmo Korhonen enteilee neuvotteluista pitkiä ja vaikeita. Valitettavasti epäilen meidän mukanaolomme aiheuttavan osaltaan sitä vaikeutta: hallitusohjelman kirjaukset ilmastonmuutoksen torjunnasta, lapsiköyhyyden poistamisesta, pätkätyöläisten aseman parantamisesta ja kehitysyhteistyömäärärahojen korottamisesta ovat hyviä esimerkkejä asioista, joissa yhteentörmäyksiä voi tulla. Ja me haluamme sen vaalipiiriuudistuksen: Tarjan putoaminen on häpeäksi demokratialle.