— Ari Heikkinen

Hallitusohjelma on ihan kelvollinen

Ari Heikkinen blogikuva100pxTämä blogin etusivu on ollut hiljainen hallitusneuvottelujen ajan, mutta ehkäpä tämä tästä elpyy. Kiitokset niistä kommenteista, joita on tullut edelliseen kirjoitukseen vielä viime päivinäkin.

Hallitusneuvottelut saatiin onnelliseen päätökseen ja uusi hallitus nimitetään tänään. Historiallisessa siniviherhallituksessa on kaksi vihreää ministeriä, oikeusministeri Tuija Brax ja työministeri Tarja Cronberg. Onnea ja menestystä vaativassa työssä!

Vihreiden näkökulmasta tulevan hallitustaipaleen kannalta hallitusohjelma on ensiarvoisen tärkeä. Viime viikon väännössä Säätytalolla saimme kohtuullisen lopputuloksen aikaan. Sen verran kohtuullisen, että neuvotteluryhmämme saattoi yksimielisesti suosittaa neuvottelutuloksen hyväksymistä ja hallitusyhteistyöhön osallistumista. Eduskuntaryhmän ja valtuuskunnan yhteiskokous kävikin asiasta hyvähenkisen keskustelun ja hyväksyi sopimuksen.

Kun neuvotteluihin viime viikolla mentiin tiukoin ehdoin, ei vielä tiedetty, että noissa neuvotteluissa ne ehdot ovat todella tarpeeseen. Jouduimme tiukkaan vääntöön niin syöttötariffeista, verolinjasta kuin vesilaistakin – nämä kolme asiaa nostan tässä esimerkinomaisesti, vaikka ne olivat tietysti meille aivan keskeisiä kysymyksiä.

Näissä kaikissa törmättiin meille keskeisiin periaatteisiin:

- syöttötariffit uusiutuville energialähteille on saatava, jotta ilmastopolitiikka on uskottavaa
- veroale ei voi olla tyystin epämääräisesti kirjattu, koska haluamme ulottaa ne myös pienituloisille
- vesilakia ei voi muuttaa niin, että se sallisi yhteiskunnallisesti merkittävissä hankkeissa poliittisen harkinnan ylittävän oikeudelliset näkökohdat. Suomeksi: emme voi hyväksyä, että luonnonsuojeluarvot poljetaan taloudellisten arvojen jalkoihin

Kun valitsimme ennakkoon tiukan linjan, selvisimme neuvotteluista kuivin jaloin. Hallitusohjelma kannattaa lukea: se on paljon parempi kuin ennakkoon uskalsin toivoa. Vaan on siinä myös haastetta: meidän vihreiden on koko hallituskauden vahdittava, että myös hallituksen käytännönpolitiikassa toteutuvat ennakkoon asettamamme ehdot.