— Ari Heikkinen

Vastaukset hallitustunnustelijalle

Ari Heikkinen blogikuva100pxVihreä eduskuntaryhmä ja valtuuskunta käsittelivät viime lauantaina yhteiskokouksessaan edellytyksiä olla mukana hallitusneuvotteluissa. Vahvan yhteisymmärryksen myötä kirjasimme hallitustunnustelijalle tänään toimitettuun paperiin meille tärkeitä painotuksia ja koetimme listata myös sellaisia asioita, joista tunnustelija ei kysynyt mitään. Jos aikanaan kutsu tulee olla mukana neuvotteluissa, tämä laajempikin lista otetaan mukaan. Vanhanen ilmoittaa keskiviikkona, mitkä puolueet osallistuvat varsinaisiin neuvotteluihin pääsiäisen jälkeen.

Poimin tähän vihreiden vastauksista monen mielestä kiinnostavimman kohdan, joka on vastaus tunnustelijan viimeiseen kysymykseen:

Onko eduskuntaryhmällänne ehdottomia hallitusratkaisuun vaikuttavia kynnyskysymyksiä hallitusohjelman tai -pohjan osalta? Onko eduskuntaryhmänne valmis osallistumaan vaalituloksen pohjalta enemmistöhallituksen muodostamiseen tähtääviin neuvotteluihin?

Vihreät ovat valmiita osallistumaan neuvotteluihin enemmistöhallituksen muodostamiseksi. Vihreät ovat valmiita osallistumaan sellaiseen hallitusyhteistyöhön, jonka ohjelmassa

1) sitoudutaan toimimaan kunnianhimoisesti ja kestävästi ilmastonmuutoksen torjumiseksi

2) vahvistetaan perusturvaa toimeentulon turvaavaan, köyhyyttä vähentävään ja työnteon kannattavuutta parantavaan suuntaan ja

3) parannetaan ympäristön- ja luonnonsuojelun tasoa, eikä olemassa olevia suojeluohjelmia pureta.

LiiteKoko
PDF icon fi190670.pdf226.55 KB