— Emma Kari

Köyhyys ei katoa kieltämällä

Sisäministeriön työryhmän enemmistö ehdottaa tänään julkistetussa raportissaan kerjäämisen kieltämistä lailla. Ehdotus on huono.

Itä-Euroopan romanit ovat Euroopan syrjityin vähemmistö. Ala-arvoiset asumisolot, puutteellinen koulutus, poliisin väkivalta ja yhteiskunnan rasismi pitävät romaneja jatkuvassa köyhyysloukussa. Kokoomuksen johdolla kerjäämiskieltoa ajava työryhmä haluaa pahentaa romanien ahdinkoa entisestään.

Laki kerjäämisen kieltämisestä kohdistuu köyhiin ja Itä-Euroopan romaneihin. Tällöin kyse on etnisen alkuperän, varallisuuden ja yhteiskunnallisen alkuperän perusteella syrjivästä laista. Tämä on ollut työryhmän enemmistön tarkoitus. Oikeusministeriö ja sosiaali- ja terveysministeriö toteavat yhteisessä eriävässä mielipiteessään:

"Työryhmän toimintaa on leimannut kiire ja tarkoitushakuisuus. Työryhmä ei ole keskittynyt tasapuolisesti selvittämään ja punnitsemaan kerjäämisen kieltämiseen tai kriminalisointiin kohdistuvia vaatimuksia perus- ja ihmisoikeusjärjestelmän ja kriminalisointiperiaatteiden näkökulmasta, vaan etsimään perusteita kerjäämisen kieltämiseksi. Työskentelyn tällainen perusasenne on johtanut yksipuoliseen tarkasteluun ja tarkoitushakuisiin painotuksiin."

Oikeusministeriön ja sosiaali- ja terveysministeriön vastalause (loppuraportin verkkoversion liitteenä) on muutenkin hyvää luettavaa. Se osoittaa hyvin työryhmän enemmistön ehdotuksen suuret juridiset ja perusoikeudelliset heikkoudet.

Kaikki väittävät haluavansa parantaa romanien asemaa. Niin myös työryhmän enemmistö, joka perustelee kerjäämiskieltoa sillä, että kerjäläiset ovat uhreja ja kerjääminen alentaa ihmisarvoa. Ehdotettu kerjäämiskielto ei kuitenkaan parantaisi näiden ihmisten asemaa vaan huonontaisi sitä. Itä-Euroopan romaneita lyödään ihmisarvolla.

Yksi kieltoa ajavien pääargumentti on, että romanien liikkumiseen liittyy järjestäytynyttä rikollisuutta. Jokainen, joka on nähnyt romanikerjäläisten leirit, tietää, etteivät niissä hökkeleissä, vailla sähköä olevissa asuntovaunuissa ja kylmissä autoissa asu rikollisliigojen pomot. Jos kerjäämiseen liittyy järjestäytynyttä rikollisuutta, romanit ovat pelinappuloita.

Köyhät ja alistetut ihmiset ovat aina parasta mahdollista riistaa rikollisille. Eikö johtopäätös mafiaepäilyistä olisi, että rikolliset otetaan kiinni ja heitä rankaistaan? Jos romanien liikkumiseen liittyy rikollisuutta, he tarvitsevat apuamme entistä enemmän. Jos epäillään ihmiskauppaa, silloin ensimmäinen tehtävä on uhrien suojelu.

Kerjääminen loppuu, jos romanien syrjintä erityisesti Romaniassa ja Bulgariassa loppuu. Suomen on oltava mukana painostamassa näitä maita romanien aseman parantamiseen. EU:n jäsenmaat ovat sitoutuneet ihmisoikeuksien kunnioittamiseen. Romanian ja Bulgarian EU-jäsenyys on tarvittaessa vaikka jäädytettävä, ellei todellisia muutoksia ala pian tapahtumaan.

Romanien asemaa ei paranneta siivoamalla heitä pois silmistä. Kerjäämisen kieltäminen olisi juuri tätä.