— Emma Kari

PS kysyy: Miksi kehitysapua? Me vastaamme

Emma Kari.

Silmiini osui perussuomalaisten vaalimainos, joka kyselee, miksi Suomi maksaa kehitysapua: "Tonni kuussa elämiseen? Miljoonalle suomalaiselle arkipäivää. Kehitysapuun miljardi. Miksi?

Miksi Suomen pitää laittaa rahaa kehitysyhteistyöhön köyhien maiden kanssa, vaikka meillä on omiakin ongelmia? Tällaiset kysymykset on otettava vakavasti ja niihin on vastattava. Mieleeni tulevat ainakin nämä kolme syytä:

1. Koska kehitysavulla pelastetaan lapsia. Vaikka lapsikuolleisuus vähenee ennätysvauhtia, edelleen joka päivä 17 000 alle 5-vuotiasta lasta kuolee muun muassa ripuliin, tuhkarokkoon, malariaan tai keuhkokuumeeseen. Suuri osa kuolemista voitaisiin estää varsin helposti, esimerkiksi turvaamalla lapsille puhdasta juomavettä ja perusrokotteet.

2. Koska kehitysavulla koulutetaan lapsia ja naisia. Miljoonat lapset joutuvat jäämään pois koulusta kriisien vuoksi, noin 60 miljoonaa lasta jää vuosittain koulun ulkopuolelle. 493 miljoonaa naista ei osaa lukea. Kun lapset pääsevät kouluun ja oppivat lukemaan ja laskemaan, heillä on parempi mahdollisuus nousta köyhyydestä. Esimerkiksi Afrikassa koulunkäynti on 2000-luvun jälkeen lisääntynyt lähes 20 prosenttiyksiköllä.

3. Koska kehitysavulla parannetaan seksuaali- ja lisääntymisterveyttä sekä -oikeuksia. Käytännössä kyse on tyttöjen ja naisten oikeudesta määrätä omasta kehostaan, ehkäisystä ja esimerkiksi abortista. Kyse on myös tasa-arvosta ja kaiken sukupuoleen tai seksuaaliseen suuntautumiseen liittyvän syrjinnän kieltämisestä.

Kehitysavulla pyritään nostamaan ihmisiä köyhyydestä, hillitsemään väestönkasvua, turvaamaan jokaiselle ihmisoikeudet sekä auttamaan köyhimpiä maita sopeutumaan esimerkiksi ilmastonmuutokseen ja muihin ympäristöongelmiin. Voisi ajatella, että väestönkasvua hillitsevä kehitysyhteistyö kelpaisi “hallitsemattomasta siirtolaisuudesta” kauhuissaan oleville perussuomalaisille. Ilmeisesti vielä enemmän kauhistuttaa tasa-arvo ja perusoikeuksien, kuten oikeuden puhtaaseen veteen, toteutuminen.

Kehitysyhteistyössä on kyse oikeudenmukaisuudesta maailmassa, jossa varallisuus jakautuu todella epätasaisesti. Perussuomalaisten politiikka asettaa vastakkain suomalaiset ja ulkomaalaiset köyhät, oli kyse sitten kehitysyhteistyöstä, eurokriisistä tai maahanmuuttopolitiikasta. Yksikään lapsi ei voi päättää millaiseen tilanteeseen hän syntyy.

Me voimme päättää antaa mahdollisimman monelle mahdollisuuden parempaan elämään.

Eli miksi kehitysapuun tulee panostaa rahaa? Koska emme voi ummistaa silmiämme maailmassa, jossa tuhannet lapset kuolevat joka päivä nälkään, janoon ja helppohoitoisiin tauteihin. Me voimme auttaa, ja meidän tulee auttaa.

Eduskuntavaalit 2015 ->